این روزها رقابت در بازار پررقابت کسبوکارهای آنلاین کار راحتی نیست؛ چراکه در آن واحد، هزاران وبسایت برای رسیدن به صفحه اول گوگل تلاش میکنند. رسیدن به رتبههای بالا حقیقتا چالشانگیز و پرزحمت است؛ مگر آنکه استراتژی درستی برای رشد غرفه مجازی کسبوکار خود داشته باشید. یکی از استراتژیهای مفید و پربازده برای سئو، بک لینک دادن است. در این مقاله همراه ما باشید تا مفصل درباره بک لینک و تاثیر آن بر سئو وبسایت صحبت کنیم.
برای دریافت هرگونه مشاوره و سفارش در زمینه طراحی سایت و سئو با ما در تماس باشید. 09362572657
بک لینک چیست؟

بک لینک (Backlink) یک لینک ورودی (اصطلاحا incoming link یا inbound link) است که کاربر را از یک وبسایت به وبسایت دیگر هدایت میکند. این پیوندها ترافیک ورودی را مستقیما به صفحات خاصی از وبسایت هدایت میکنند تا صفحات وبسایت به جامعه آنلاین معرفی شود. بکلینکها اگر بهدرستی مورد استفاده قرار گیرند، میتوانند بلوکهای سازنده استراتژی سئوی وبسایت باشند و نقش پررنگی در رتبهبندی وبسایت در صفحات جستجو ایفا کنند. چراکه به زعم گوگل، بک لینک یک وبسایت به وبسایت دیگر، از اهمیت بالای وبسایت لینکشده خبر میدهد!
بک لینک چطور کار می کند؟
گفتیم که بکلینک نقش بسیار پر رنگی در الگوریتم موتورهای جستجو، سئو و استراتژی کلی رنکینگ وبسایت ایفا میکند. برای درک بهتر، بک لینک را گفتگوی میان وبسایتها در نظر بگیرید.
فرض کنید یک وبسایت نهچندان معروف درباره یک رویداد ورزشی مهم، مطلب جالبی مینویسد. سپس یک مجله آنلاین درباره همین رویداد مینویسد و به مقاله وبسایت اول بک لینک میدهد. اینجا گوگل میفهمد که مقاله آن وبسایت ارزشمند و قابل اعتماد است!
حالا تصور کنید چندین و چند وبسایت به آن مجله آنلاین لینک بدهند! اینطوری هم اعتبار مجله بالا میرود و هم مقاله وبسایت اول از یک سایت معتبر بک لینک دریافت کرده است. درست شبیه یک معامله چند سر بُرد!
چرا بک لینک ها تا این اندازه حائز اهمیت هستند؟

اولین پاسخی که میتوان به این پرسش داد، اهمیت بک لینکها در رتبهبندی صفحات وبسایت است. حالا که میدانید موتورهای جستجو از آنها در الگوریتم رنکینگ استفاده میکنند، میدانید که برای تعیین کیفیت وبسایت و رتبهبندی صفحات آن چقدر حائز اهمیتاند. در واقع بک لینکها نشاندهنده میزان محبوبیت یک وبسایت میان کاربران و بخش مهمی از استراتژی سئوی شما هستند. از طرف دیگر، نقش بسیار پررنگی در قابلیت کشف وبسایت و ایندکس شدن توسط خزنده های موتورهای جستجو ایفا میکنند.
اما به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید! بک لینکها زمانی مفیدند که از وبسایتهای معتبر بیایند! اگر از سایتهای نامعتبر باشند، مخرب بوده و اتفاقا به رتبهبندی وبسایت آسیب میزنند. این یعنی جدا از مسئله کمیت بک لینکهای وب سایت خود، باید نگران کیفیت لینکهای ورودی به صفحات مختلف سایت نیز باشید.
توصیه میشود مطالعه کنید: روشهای افزایش ترافیک وب سایت
ویژگی های بک لینک خوب چیست؟
اکنون که اهمیت بک لینک های با کیفیت برای سئو را می دانید، احتمالا علاقهمند باشید که ویژگیهای بک لینک خوب و باکیفیت را بشناسید. اگر هدفتان بهبود رتبهبندی و افزایش حجم ترافیک ورودی و جذب بازدیدکنندگان بیشتر است، به چند عاملی که در ادامه معرفی میکنیم توجه کنید:
اعتبار دامنه
- ابزارهای سئو مانند Ahrefs و Moz اعتبار مشخصی به دامنه وبسایتهای مختلف میدهند تا صاحب هر وبسایت بتواند نهایت پتانسیل وبسایت خود را در بازه ۱ تا ۱۰۰ بسنجد و با توجه به میزان لینکها، کیفیت تولید محتوا، سئوی فنی و عناصر دیگر، دریابد که وبسایتها نهایتا تا چه اندازه میتوانند معتبر باشند. هرچه لینک های ورودی مرتبط و با کیفیت وب سایت بیشتر باشد، اعتبار دامنه و رتبه سایت بهتر خواهد بود.
اعتبار وبسایت
- علاوه بر اعتبار دامنه، کیفیت بک لینکها تحت تأثیر اعتبار وبسایت هم هست. وبسایتی که از آن بک لینک دریافت میکنید باید امن باشند، ترافیک ارگانیک جذب کنند، از خط قرمزهای گوگل عبور نکند و امتیاز اسپم و نرخ پرش پایین داشته باشد.
مرتبط بودن
- گوگل بهشدت به کاربران اهمیت میدهد و تلاش میکند دقیقترین نتایج را در اختیار آنان بگذارد. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات موتور جستجو و پیشی گرفتن از رقبا، باید بک لینک را از وبسایت مرتبط دریافت کنید و مطئن شوید که در محتوایی که قرار گرفته، کاملا طبیعی به نظر برسد و گرهای از کار مخاطب باز کند.
پیوندهای دو فالو و نو فالو
- . به یاد داشته باشید، پیوندهای دو فالو برای رتبهبندی وبسایت شما مفیدترند؛ چراکه مستقیما بر تلاشهای بهینهسازی برای موتور جستجو تاثیر مثبت میگذارند. در عین حال پیوندهای نو فالو اگرچه تاثیری روی سئوی وبسایت ندارند؛ میتوانند به معرفی وبسایت شما و افزایش ترافیک آن کمک کنند. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم برای بهبود رتبه سایت و جذب ترافیک بیشتر، هر دو نوع بک لینک را به اندازه کافی داشته باشید.
پیشنهاد میشود مطالعه کنید: چگونه ترافیک سایت را به مشتری تبدیل کنیم؟
انکر تکست
- انکرتکست ارزش لینک ارائهشده را مشخص میکند و پل اتصال میان دو وبسایت مختلف است. برای آنکه بهترین نتیجه را از بک لینک بگیرید، باید انکرتکست را منحصربهفرد، مرتبط، حاوی کلمات کلیدی مناسب در نظر بگیرید. به این ترتیب موتور جستجو میتواند محتوای سایت لینک شده را راحتتر شناسایی کند.
موقعیت بک لینک
- از آنچه فکر میکنید مهمتر است. مطمئن شوید لینک ورودی در پاورقی محتوا یا نوار کناری وب سایت نباشد و پیوند تبلیغاتی محسوب نشود. چراکه در این صورت به اعتبار و رتبه وبسایت لطمه وارد میکند.
چند نوع بک لینک داریم؟

گوگل از چند فاکتور مختلف برای رتبهبندی و تعریف اعتبار وبسایتها استفاده میکند، بک لینکها بعد از تولید محتوای مناسب، دومین فاکتور مورد توجه گوگل میباشند! به همین دلیل اکثر صاحبان وبسایت توجه ویژهای به دریافت بک لینک از وبسایتهای معتبر نشان میدهند. بهطور کلی ۲ نوع بک لینک داریم که هر کدام تاثیر متفاوتی دارند:
لینک های دو فالو Do-follow
این نوع پیوند حاوی هیچگونه صفت یا attribute نیست و با تاثیر شگفتانگیزی که روی رتبه وبسایت میگذارد، کمک میکند جایگاه بالاتری در گوگل به دست بیاورید. در این حالت، چندین وبسایت معتبر و با رتبه بالا به وبسایت شما لینک میدهند. موتور جستجو این بک لینکها را میبیند و به این نتیجه میرسد که شما محتوای مفید و ارزشمندی در صفحه وبسایت خود منتشر میکنید. بنابراین تصمیم میگیرد با بالابردن رتبه وبسایت، به شما پاداش دهد. هدف گوگل ارائه اطلاعات ارزشمند و قابل اعتماد به مخاطبان است.
نکته بسیار مهم: برخی از بک لینکهای dofollow بد یا «سمی» شناخته میشوند. این لینکها از سایتهای مشکوک دریافت شدهاند و جریمه یا حتی دی ایندکس شدن وبسایت توسط گوگل را به دنبال دارند.
لینک های نو فالو No-follow
وجود پیوند نو فالو عملا به موتور جستجو میگوید که لینک را نادیده بگیر؛ اما برای آنکه یک وبسایت طبیعی به نظر برسد ضروری است. این نوع بک لینک صفت خاصی در کد خود دارد که سیگنالی درمورد نوع پیوند به موتور جستجو ارسال میکنند تا بیآنکه ترافیک وبسایت را به سایت مقصد هدایت کنند، آن را در معرض دید قرار دهند.
اگر در کد منبع HTML یک صفحه وب عبارت “rel=nofollow” را میبینید، به این معنی است که بک لینک از نوع نو فالو است و قرار نیست رتبه صفحه را بهبود ببخشد یا روی سئوی وبسایت تاثیر بگذارد. بک لینک تالارهای گفتگو، محتوای حمایتشده، نظرات وبلاگ و رسانههای اجتماعی از این نوع است.
چطور بک لینک دریافت کنیم؟

برای دریافت بک لینک، باید محتوای مفیدی داشته باشید که برای دیگران ارزش ایجاد کند. در این بخش چند راهکار ساده برای دریافت بک لینکهای مفید و ارزشمند را معرفی میکنیم.
- در پروفایل رسانههای اجتماعی به وبسایت خود لینک دهید. اینطوری با ایجاد یک بک لینک ارزشمند، مخاطبان پلتفرمهای دیگر را به صفحات وبسایت خود میکشانید.
- یکی از صفحات وبسایت که در حال حاضر رتبه خوبی از گوگل گرفته را پیدا کنید و آن را بهبود و گسترش دهید. با این کار توجه وبسایتهای دیگر برای لینک دادن به آن صفحه جلب میشود.
- پست آموزشی بنویسید. از اینفوگرافیک یا ویدیو استفاده کنید تا بهلحاظ محتوایی ارزشمندتر به نظر برسد.
- راهنمای جامع و کامل که پستهای طولانی چند هزار کلمهای هستند و زوایای مختلف یک موضوع را پوشش میدهند، معمولا لینکهای زیادی از وبسایتهای دیگر دریافت میکنند. به شرطی که حاوی کلمات کلیدی باشند و براساس اصول سئو نوشته شوند.
- در وبلاگها و وبسایتهای دیگر پست مهمان بنویسید؛ منتها مراقب باشید که این پستها منحصربهفرد و کاملا مرتبط باشند و حاوی هرزنامه نباشند.
- با اینفلوئنسرها در حوزه یا صنعت خود تماس بگیرید و در مورد مقالهای که در سایت خود دارید برایشان توضیح دهید؛ شاید بخواهند به آن لینک بدهند.
- محتوای خود را از طریق کمپینهای اجتماعی یا پولی به دست مخاطبان هدف برسانید.
- تحقیقات بک لینک را میان رقیبان خود شروع کنید؛ بهخصوص رقیبانی که رتبه گوگل بهتری دارند.
بررسی بک لینک های سایت
اما ببینیم چطور میتوان بک لینکهای وبسایت خود را مشاهده و بررسی کرد. قدمهای زیر را دنبال کنید:
- در Ahrefs وارد Site Explorer شوید.
- در قسمت دامنه نام وبسایت را جایگذاری کنید.
- وارد نمایه Backlinks شوید تا تمامی بک لینکهای یک وب سایت یا صفحهی مشخصی را ببینید و دادههای آن را بررسی کنید. در اینبخش تمام بک لینکهای تازه از دست رفته، خراب، انکرتکست، دامنههای ارجاع دهنده، ترافیک و … را مشاهده خواهید کرد.
البته شما میتوانید برای این کار از ابزارهای دیگری هم استفاده کنید. ابزارهایی مثل BuzzSumo، Moz، Ubersuggest، Majestic SEO و غیره برای این کار وجود دارند که تجزیه و تحلیل بک لینکهای رقبا و پیگیری وضعیت فعلی وبسایت را امکانپذیر میکنند.
جمعبندی
وبسایت کسبوکار شما به ترافیک نیاز دارد؛ هرچقدر بیشتر، بهتر! برای افزایش ترافیک وبسایت هم به رتبه بالا در موتور جستجو نیاز دارید. بنابراین اگر با وجود تولید محتوای عالی براساس کلمات کلیدی سرچشده و تقویت سئوی فنی وبسایت، کماکان به نتیجهای که در نظر داشتید نرسیدهاید، حتما به فکر افزودن بک لینک باشید. بک لینکها گویای اعتبار وبسایت و محتویات آن هستند و به گوگل کمک میکنند راحتتر درمورد محتوای وبسایت تصمیم بگیرد و آن را رتبهبندی کند.
اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید یا پرسش بیپاسخی در ذهنتان باقی مانده، با ما در میان بگذارید.