کسب و کار اینترنتی

مشاغل اینترنتی
تجارت الکترونیک

پیشرفت تکنولوژی باعث تغییر شکل کسب و کارهای سنتی به مشاغل اینترنتی گردید. در واقع در سال های اخیر فروشندگانی موفق هستند که بتوانند علاوه بر شکل سنتی در فضاهای مجازی و یا در بستر اینترنت نیز محصولات یا خدمات خود را به مشتریان عرضه کنند. حتی در برخی موارد بدون داشتن یک فروشگاه در فضای واقعی، می توان به فروش های بالایی از طریق اینترنت دست پیدا کرد.

برای اینکه شما نیز بتوانید با روند جامعه همراه شوید، نیاز است ابتدا اطلاعات خود را در زمینه مشاغل آنلاین افزایش دهید. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا پس از کسب اطلاعات مذکور قدم های اولیه در راه آنلاین نمودن شغل خود را بردارید.

از متداول ترین راه های ایجاد کسب و کار اینترنتی داشتن یا طراحی وب سایت و ایجاد صفحه کاری در اینستاگرام می باشد.

کسب و کار آنلاین چیست؟

منظور از کسب و کار اینترنتی یا کسب و کار الکترونیک مجموعه کارهایی است که برای شروع، گسترش، بهینه سازی و یا تقویت شغل خود در فضاهای مجازی و یا به وسیله اینترنت می توانیم انجام دهیم.

این نوع از مشاغل به دلایلی همچون نیاز به سرمایه اولیه کم، آسان تر نمودن ارائه خدمات به مشتری و کاربر پسند بودن به سرعت در میان افراد جامعه گسترش پیدا کرد. امروزه کسب و کار های الکترونیک در حوضه های متنوعی از جمله آموزش، فروش کالا، ارائه خدمات پزشکی و ایجاد فضای معاملاتی دیده می شوند و روز به روز ایده های جدیدی در این زمینه ظهور می کنند.

تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی

تجارت الکترونیک به استفاده از بستر های مجازی برای خرید و فروش کالا و خدمات گفته می شود. مطابق با این تعریف کاملا مشخص است که این مفهوم در واقع زیر مجموعه ای از کسب و کار های اینترنتی می باشد. به شکلی دیگر می توان کسب و کار الکترونیک شامل مسیر رسیدن و کسب درآمد از راه های مجازی می باشد. در حالی که تجارت الکترونیک تنها داد و ستد های حاصل را در بر خواهد گرفت. بیایید با یک مثال تفاوت این دو عبارت را مفهومی تر متوجه شویم.

فرض کنید شما تصمیم می گیرید تا از ارتباطات راه دور و فضاهای مجازی برای گسترش زمینه کاری خود استفاده کنید. برای انجام این تصمیم نیاز به مدیریت منابع، یافتن روش های ارتباط با مشتری و ایجاد یک وب سایت یا صفحه مجازی دارید. به مجموعه تمامی فعالیت های اشاره شده کسب و کار اینترنتی می گوییم. از سوی دیگر اگر شما موفق به راه اندازی شغل خود در بستر اینترنت شوید و با جذب مشتری، موفق به فروش کالا یا خدمات خود گردید یک تجارت الکترونیک راه اندازی نموده اید.

راه های ایجاد کسب و کار اینترنتی

از متداول ترین راه های شروع مشاغل آنلاین ایجاد وب سایت می باشد. طراحی سایت هم می تواند در جهت ایجاد یک شغل جدید و کاملا اینترنتی موثر باشد و هم می تواند یک بازاریابی قوی برای شغل فیزیکی شما باشد.

حتما بخوانید: برای اینکه بدانید چگونه برای سایت خود ترافیک جذب نمایید مقاله روش های جذب ترافیک را مطالعه کنید.

از دیگر راه های بسیار محبوب برای فعالیت در شغل های مجازی برنامه اینستاگرام می باشد. شما می توانید با ایجاد محتوای تصویری از قابلیت های فوق العاده برنامه مذکور استفاده کرده و محصولات یا خدمات خود را به راحتی به گروه بزرگی از افراد معرفی کنید.

ممکن است در این سوال در ذهن شما ایجاد شود که اگر اینستاگرام به صورت کلی از دسترس خارج شود چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ اینکه شما با فعالیت در هر شبکه مجازی راه تولید محتوا و کسب درآمد را می آموزید. برای همین با تغییر شبکه مجازی، چون شما روش کار را بلدید بنا بر این در شبکه مجازی جدید شروع به فعالیت می کنید.

مزایای کسب و کار اینترنتی

نقاط قوت کارهای آنلاین
مزایای استفاده از کسب و کار آنلاین

اولین سوال پس از آشنایی با مشاغل آنلاین شاید این باشد که چرا باید کسب و کار خود را اینترنتی کنیم؟ عوامل موثر که می توان برای پاسخ به این سوال نام برد عبارتند از:

نیاز به سرمایه اولیه کم

فرض کنید شما می خواهید با فروش کالا شغل خود را آغاز کنید. اولین مرحله برای شروع کار خرید یا اجاره یک مکان مناسب برای عرضه محصولتان می باشد که هزینه اولیه بالایی برای شما خواهد داشت.

حال اگر شغل خود را به فضای مجازی منتقل کنید برای ارائه محصولات از وب سایت ها و صفحات مجازی بهره می برید که بدون هزینه و یا با هزینه اندک قابل دستیابی می باشند.

عملی ساختن ایده های ذهنی

همانطور که ذکر شد تجارت الکترونیک هر روزه در حال توسعه و دیدن مشاغل جدید به خود است که دلیل این امر وجود فضای مناسب برای بروز ایده ها می باشد.

در واقع شما با توجه به خلاقیت خود می توانید زمینه کاری مورد علاقه خود را با استفاده از فضاهای اینترنتی ایجاد کرده و درآمد مورد نظر خود را بدست آورید.

کاهش هزینه های مصرفی و افزایش میزان سود

در مشاغل فیزیکی علاوه بر نیاز به سرمایه اولیه هزینه های ماهانه همچون هزینه ایاب و ذهاب، قبض آب، برق و گاز و مخارج تجهیزات و بازاریابی کاغذی برای شما وجود خواهد داشت. با آنلاین نمودن شغل خود بسیاری از هزینه های مذکور حذف می گردند که خود باعث افزایش سود خالص کار می شود.

بازاریابی رایگان و قوی

بازریابی در فضاهای اینترنتی بسیار هدفمندتر و هوشمندانه تر انجام می پذیرد. در گذشته روش های بازاریابی شامل چاپ کارت، تبلیغ در رسانه های و یا ایجاد آگهی در مجلات و روزنامه ها بود. روش های مذکور می توانست باعث هزینه های بسیاری برای صاحبان کسب و کار گردد اما در روش های اینترنتی با صرف مبلغ کمتر و یا به صورت رایگان امکان بازاریابی برای شما فراهم می باشد.

ایجاد دسترسی سریع برای مشتری

یکی از بزرگترین فواید مشاغل اینترنتی کاربر پسند بودن می باشد. مشتریان برای دسترسی به خدمات و محصولات شما دیگر لازم نیست از منزل خود خارج شوند. همچنین در هر زمانی از شبانه روز امکان خرید برای آن ها وجود خواهد داشت. این دو عامل باعث می شود نا جذب مشتری در پلتفرم های آنلاین آسان تر گردد.

امکان خودکار سازی فعالیت ها

دیگر لازم نیست ساعت های طولانی را در مغازه خود تنها برای فروش محصولات سپری کنید با شروع کسب و کار الکترونیک و خودکارسازی آن می توانید در خواب هم کسب درآمد کنید!!

بله جمله بالا حقیقت دارد. در مشاغل آنلاین امکان اتوماتیک سازی فعالیت ها وجود دارد، بنابراین دیگر لازم نیست زمان خود را برای نظارت تلف کنید. حال می توانید وقت خود را بر روی فعالیت هایی همچون توسعه، تولید محتوا و ایجاد ایده های جدید بازاریابی بگذارید.

ساعت کاری منعطف

برنامه زمانی شما دست خودتان است و لازم نیست که در ساعت های تعیین شده کار خود را انجام دهید. البته باید دقت کنید که این به معنای بی نظمی در کار نیست بلکه با یک برنامه ریزی درست می توانید روزانه در زمان هایی که می خواهید فعالیت های خود را برای توسعه کسب و کارتان انجام دهید.

از بین رفتن محدودیت های مکانی

محل کسب درآمد شما محدود به کوچه، خیابان یا محله خاصی نیست. با استفاده از توسعه شغل خود در فضاهای مجازی و سایت ها می توانید مشتریانی از تمام بخش های کشور و حتی سراسر دنیا داشته باشید. این موضوع خود باعث افزایش فروش و بازدهی شما خواهد شد.

نظارت دقیق بر میزان رشد کسب و کار

در مشاغل فیزیکی باید دقت بالایی به خرج داده و تجربه زیادی کسب کنید تا میزان فروش خود در کالاهای مختلف، محبوب ترین کالا و زمان های مناسب برای فروش هر نوع خدمات و کالا را بدست آورید. در مقابل ابزارهای بسیاری برای مشاهده روند شغلی و دسته بندی خدمات کالاها وجود دارد که تنها کافیست نحوه کار با آن ها را بیاموزید.

حذف واسطه

یک کشاورز را در نظر بگیرید، او برای فروش محصولات خود آن ها را به واسطه های بازار عرضه می کند و سپس این افراد محصولات او را با قیمت بیشتر به مشتریان می رسانند. با ارائه محصولات خود به صورت آنلاین دیگر لازم نیست میزانی از سود خود را به دلالان بدهید.

معایب کسب و کار اینترنتی

نقاط ضعف مشاغل الکترونیک
معایب کسب کار در دنیای مجازی

در کنار تمامی نقاط قوتی که مشاغل الکترونیک می توانند داشته باشند. معایبی نیز برای آن ها ذکر می شود که باید در کار خود در نظر بگیرید که در برخی موارد می توان با سخت کوشی و برنامه ریزی درست از آن ها عبور کنید.

عدم ارتباط مستقیم با مشتری

همانطور که می دانید یکی از عوامل بسیار مهم در تجارت ایجاد اعتماد در طرفین می باشد. در کسب و کار های اینترنتی به دلیل عدم ارتباط مستقیم و رو در رو ایجاد اعتماد در میان مشتریان بسیار سخت تر خواهد بود. همچنین هنوز بسیاری از افراد وجود دارند که فضای مجازی را ناامن و نامطمئن می دانند.

رقابت بالا

به دلیل مزایای گفته شده افراد بسیاری وارد حوزه کسب و کار آنلاین می شوند. بنابراین رقابت در میان مشاغل بسیار بالا می باشد. در این بازار کسی برنده است که خلاقیت بالایی داشته و هر روز با برنامه ریزی درست به توسعه کار خود بپردازد.

اختلالات اینترنت

گاهی ممکن است برای سایت اینترنتی شما مشکلاتی پیش بیاید که مشتریان نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. این موضوع باعث ایجاد نارضایتی و از دست دادن کاربران شما می گردد. همچنین مواردی مانند قطع شدن اینترنت، فیلترینگ و پایین آمدن سرعت دسترسی برای مشتریان از مشکلات دیگر موجود در این راه می باشد.

همانطور که مشاهده کردید با وجود تمام نقاط ضعف هایی که برای کسب و کار های آنلاین مطرح می شود باز هم افراد زیادی به سمت شروع کار خود در پلتفرم های اینترنتی می روند. این موضوع تنها ناشی از مزایای بیشتر مشاغل آنلاین می باشد. پس توصیه ما به شما این است که اگر ایده ی قوی در این زمینه دارید، خیلی زود کار خود را شروع کرده و درآمد خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.