سئو چیست و چگونه به کسب و کار ما کمک می‌کند؟

شاید عامیانه‌ترین تعریفی که بتوان برای سئو انجام داد این باشد که؛ وقتی کاربری در گوگل عبارتی را سرچ می‌کند، سایت شما توسط نتایج جستجو به او نمایش داده شود. به این ترتیب اگر در نتایج بالا باشید، کاربر به احتمال زیاد از سایت شما بازدید می‌کند و این باعث افزایش فروش، افزایش اعتماد و افزایش ترافیک وب سایت شما خواهد شد. اما بیایید کمی تخصصی‌تر سئو را بررسی کنیم و ببینیم سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو یا SEO یا Search Engines Optimization به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است و مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و فرآیندها برای بهبود دید یک وب‌سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و غیره است. هدف از انجام سئو، افزایش و رشد کمیت در کنار کیفیت ترافیک وب‌سایت از طریق نتایج جستجوی ارگانیک است.

سئو و بهینه سازی سایت

موتورهای جستجوگر مانند گوگل، دارای الگوریتم‌های پیچیده‌ای هستند که تعیین می‌کنند کدام وب سایت برای کلمه و پرس‌وجوی مشخصی در نتایج جستجو نشان داده شود.

 سئو شامل بهینه‌سازی پیکربندی فنی سایت (سئوی تکنیکال)، تعیین استراتژی، ارتباط محتوا و لینک‌دهی (خارجی و داخلی) است.

سئو چند بخش دارد؟

طبق تعریف سایت ماز، سئو را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد:

  • بهینه‌سازی درون صفحه

سئوی درون صفحه، شامل بهینه‌سازی محتوا و ساختار صفحات یک وب‌سایت می‌باشد.

  • بهینه‌سازی خارج از صفحه

بهینه‌سازی خارج از صفحه شامل ایجاد لینک‌های خارجی و بک لینک است. لینک خارجی یعنی از وب سایت خودتان به یک وب سایت خارجی لینک بدهید و بک لینک یعنی اینکه از سایت دیگری به سایت شما لینک داده شود.

  • سئوی فنی

بهینه‌سازی فنی شامل بهینه‌سازی پیکربندی فنی یک وب سایت برای بهبود عملکرد و تجربه کاربری آن است.

اهمیت سئو در پیشرفت کسب و کارها
سئو می‌تواند کسب و کار شما را ارتقا دهد!

سئو چگونه به کسب و کار ما کمک می‌کند؟

این روزها مشخصه اصلی هر کسب و کاری، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و داشتن یک وب سایت است. اما یک وب سایت خالی، بدون محتوا و پر از صفحات و برگه‌های اضافی هیچ فایده‌ای برای کسب و کار نداشته و بیشتر اوقات شما را دچار ضررهای هنگفتی می‌کند!

درست کردن یک وب سایت و تولید محتوا برای آن، هزینه‌هایی را برای کارفرما دارد. اگر برای بهینه‌سازی صفحات سایت، افزایش سرعت و لود آن اقدامی نشود، یا بهتر است بگوییم اگر صفحات وب سایت سئو نشوند، نه‌تنها سایت موردنظر به راحتی در نتایج جستجو بالا نمی‌آید، بلکه کل هزینه‌ها هم هدر می‌رود.

پس تا اینجا متوجه شدیم که نبود سئو، خوب نیست و به کسب و کار ما آسیب می‌رساند. حالا بیایید به مزایای سئو در بهبود کسب و کار و افزایش فروش بپردازیم.

مزایای سئو

  • مشتریان آنلاین را به سایت شما سوق می‌دهد. فارغ از اینکه شما یک کسب و کار اینترنتی دارید یا حضوری. اگر جمعیت بسیار زیاد کاربران آنلاین را توسط بهینه‌سازی صفحاتتان بگیرید، درآمد شما با شیب زیادی رشد می‌کند.
  • سئو ترافیک سایتتان را بالا می‌برد. هر چه افراد بیشتری وارد سایت شما شوند، مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند و از کیفیت محتوای شما راضی باشند، شما به اهداف تجاری خود مثل فروش نزدیک‌تر می‌شوید و قطعاً فروش بالاتری نیز خواهید داشت.
  • سئو باعث ایجاد اعتماد می‌شود. وب سایتی که رتبه خوبی دارد، مورد اعتماد گوگل است و در نتایج جستجو امتیاز بالاتری دارد و در جایگاه بالایی قرار دارد. به همین سبب، افراد جستجو کننده نیز به وب سایت و خدمات شما بیشتر اعتماد می‌کنند.
  • آگاهی از برند را بهبود می‌بخشد. هر چه رتبه‌بندی سایتی در نتایج موتورهای جستجو بالاتر باشد، می‌تواند به شناخت و آگاهی برند منجر شود.
  • هر کسب و کاری در ابتدای راه خود، نیاز به تبلیغات دارد. سئو امکان تبلیغات بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های سنتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافیست یک متخصص سئو استخدام کنید.
  • سئو به کسب و کار شما آمار می‌دهد و داده‌ها را آنالیز می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا پیشرفت خود را پیگیری کنید و استراتژی‌تان را بر اساس این داده‌ها تنظیم کنید.
  • باعث افزایش تعامل شما و مخاطبان‌تان می‌شود.
  • به شما کمک می‌کند تا روی تجربه کاربری بیشتر تمرکز کنید. این کار به شما در درک رفتارهای کاربران یاری می‌دهد.
  • سئو می‌تواند مکمل و تقویت‌کننده تولید محتوای خوب شما باشد و رضایت کاربران را افزایش دهد.
ابزارهای سئو با آنالیز رفتار کاربران می‌توانند به افزایش آمار و ترافیک سایت شما کمک کند.
ابزارهای سئو با آنالیز رفتار کاربران می‌توانند به افزایش آمار و ترافیک سایت شما کمک کند.

مزایای سئو برای کسب و کار های کوچک

اگر کسب و کار کوچکی دارید و در فکر تأسیس یک سایت برای آن هستید، هر چه سریع‌تر دست به کار شوید. زیرا سئو می‌تواند به افزایش فروش شما کمک کند.‌

آمارها نشان می‌دهند بیش از ۵۳ درصد از کل ترافیک وب، حاصل از نتایج جستجوی ارگانیک است.

قرار گرفتن بین رتبه‌های صفحه اول گوگل برای دیده شدن توسط کاربران امری ضروری است. چون بیشتر افراد با سرچ کردن کلمه موردنظر خود به اولین تا پنجمین لینک مراجعه می‌کنند و اگر به جواب سؤال خود برسند، از مشاهده بقیه صفحات خودداری می‌کنند.

بنابراین قرار گرفتن در بین پنج جستجوی اول برای کسب و کارها یک آرزو است. اما این آرزو دست یافتنی بوده و با کمی دقت و تلاش می‌توان آن را به دست آورد.

صعود به رتبه بالا می‌تواند نرخ کلیک شما را نسبت به قبل افزایش دهید. نرخ کلیک هم که افزایش پیدا می‌کند، مساوی است با سرازیر شدن مشتریان بیشتر به وب سایت شما و این می‌شود افزایش ترافیک و افزایش فروش خدمات شما.

بهینه سازی سایت
ارائه انواع خدمات طراحی وب و سئو سایت در گروه هنری و فناوری “آن”

رازهای مهم سئوی کسب و کار

در حقیقت مهم‌ترین چیزی که در سئوی کسب و کار باید به آن توجه کرد؛ این است که چیزی که مخاطب می‌خواهد را به او بدهیم. یعنی با استفاده از آمار و آنالیز داده‌های حاصل از آنالیتیکس، سرچ کنسول و… تا حدی بتوانیم حدس بزنیم که مخاطب در صفحه ما به دنبال چه چیزی می‌گردد.

نکته بعدی این است که همه‌ی این موارد یعنی محتوای کاربردی، استراتژی درست، لینک‌سازی مرتبط و سئوی فنی باید به صورت یک مجموعه منسجم در بیایند تا صفحات شما در گوگل رتبه خوبی بگیرد و اعتماد گوگل و کاربران را افزایش دهد.

سخن آخر:

فرآیندهای بهینه‌سازی صفحات سایت به روش ارگانیک، امری دیربازده و طولانی مدت بوده و به میزان زیادی به استمرار متخصص سئو بستگی دارد.

یعنی اگر یک هفته روی سئو کار شود و ۳ هفته هیچ کاری به عمل نیاید، نتایج جالب نخواهد بود اما اگر هر روز، روزی چند ساعت، روی سایتی کار شود و تکنیک‌های بهینه‌سازی صفحات روی آن اعمال شود، می‌توان خوش‌بین بود که به‌زودی سایت در نتایج جستجو رتبه‌ی بالایی خواهد گرفت.

بالا رفتن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجوگر، به معنای فروش و درآمد بیشتر برای کسب و کار است. پس نباید از آن غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.