چرا کسب و کار مجازی سودمند است؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هوس یک کسب و کار مجازی و کسب درآمد از آن را کرده باشید. می‌توانید این ایده را در قالب طراحی یک وبسایت یا در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام اجرایی کنید. این مقاله را تا انتها بخوانید تا از فواید کسب وکار اینترنتی اطلاع پیدا کنید.

کسب و کار مجازی چیست؟

کسب و کار مجازی، کسب و کار آنلاین یا کسب و کار اینترنتی همه به یک مفهوم هستند. مجموعه‌ای از فرایندها که در بستر اینترنت و شبکه‌های مجازی صورت می‌گیرند و منجر به تبادل پول، سرمایه و کسب درآمد می‌شوند. 

اهمیت کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی مهم است؛ چون در دنیای امروز که همه چیز از پرداخت قبض موبایل گرفته تا خرید پیتزای وعده شام، در بستر اینترنت صورت می‌گیرد، فرصت برای خودنمایی و رشد مشاغل اینترنتی بسیار فراهم است. پس چرا نباید استفاده کرد؟

کسب و کار مجازی چیست و چه فوایدی دارد؟

مقایسه کسب و کار مجازی (آنلاین) و کسب و کار عادی

مقایسه بین کسب و کار اینترنتی و کسب و کار حضوری را از چند جهت می‌توان بررسی کرد. دقت شود که نمی‌توان یکی را با اطمینان ۱۰۰ درصد از دیگری برتر دانست؛ چون هر دو نوع کسب و کار در جامعه‌ی امروز ضروری هستند.

درآمد:

ممکن است اوایل کسب و کار در بستر اینترنت، مدتی طول بکشد تا به اصطلاح در بازار اینترنتی جا افتاده و مخاطب پیدا کنید و در آن مدت فروش و سود کم داشته باشید. البته این مشکل در کسب و کار حضوری هم وجود دارد اما به مراتب کمتر.

پس از مدتی از شروع کسب و کار مجازی، درآمدتان به صورت شبانه‌روزی خواهد بود. مثلاً با ایجاد یک وبسایت ارائه‌دهنده خدمات فروش پک ویژه آفلاین و دانلودی، حتی وقتی شما آنلاین نیستید درآمد دارید و سود می‌کنید.

اما برای کسب و کار حضوری این امر صادق نیست و شما باید دائماً به دنبال پول بروید. پس درآمد و سود کسب و کار مجازی بیشتر و ادامه‌دارتر است.

زمان:

وقت و زمان ارزشمندترین سرمایه انسان است. اینکه زمان خود را صرف چه چیزی می‌کنید، تعیین‌کننده میزان درآمد، لذت و… خواهد بود. زمانی که صرف بالا آمدن و فالور گرفتن یک پیج اینستاگرامی می‌کنید، خیلی زیاد است؛ اما نسبت به زمانی که به دنبال اجاره یک مکان و جایگاه، خرید و حمل و نقل، چیدمان، انبارداری، فروش، بسته‌بندی و… می‌کنید بسیار کمتر است.

اما از حق نگذریم، شروع کسب و کار اینترنتی بسیار ساده است اما ادامه دادن آن و فعالیت مستمر و صبوری در رسیدن به درآمد خیلی مشکل است. پس مهم این است که درست زمان و انرژی گذاشته و تا لحظه سودآوری آن را ترک نکنید.

سود دهی (بازده کسب و کار):

بازده کسب و کار اینترنتی خیلی بیشتر از بازده کسب و کار حضوری است. چرا؟

چون در کسب‌وکار حضوری، شما به همان اندازه‌ای که وقت می‌گذارید، سود دارید. اما در کسب‌وکار مجازی، شما با بهینه‌سازی زمان و انرژی، شبانه روزی می‌توانید در حال پول در آوردن باشید. حتی زمانی که دیگر از وب سایت خود استفاده نکنید هم ممکن است بتوانید از آن کسب درآمد کنید.

البته توصیه ما به شما این است که هر کاری که شروع می‌کنید را درست و اصولی ادامه داده و به نتیجه برسانید. اگر توان یا وقت کار کردن روی آن را ندارید، تیم جمع کنید.

تعداد مشتریان:

به نظر می‌آید یک آژانس گردشگری شلوغ، تعداد بیشتری مشتری نسبت به آژانس گردشگری آنلاین دارد؛ اما این نگرش صحیح نیست.

تعداد افرادی که در طول یک ماه در اینترنت با سرچ کلمه «تور سه روزه کیش» به سایت گردشگری شما سر می‌زنند و در صورت کیفیت بالا و قیمت مناسب، به مشتری شما تبدیل می‌شوند، از تعداد افرادی که ریسک می‌کنند و به آژانس گردشگری محل زندگی خود سر می‌زنند بسیار بسیار بیشتر است. به همین راحتی می‌توان تفاوت کسب و کار اینترنتی و حضوری را متوجه شد.

اگر شما با راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی، تولید محتوای درست و اصولی، گرافیک زیبا و کیفیت مطلوب و قیمت مناسب، فعالیت خود را شروع کنید؛ به زودی آمار افرادی که به سایت یا پیج اینستاگرام شما سر می‌زنند و به مشتری شما تبدیل می‌شوند، بالا می‌رود.

معمولاً شغل حضوری، تعداد مشتریان ثابت و با رشد نسبتاً کم یا ثابت دارد که به میزان زیادی بستگی به بازار هم دارد.

همچنین می‌توان با بهره‌گیری از ابزار‌های آنالیز سایت، رفتار و علاقه‌مندی مخاطبان را متوجه شد و کار را دائماً بهبود داد و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش داد.

هزینه‌های قبل از راه‌اندازی و حین راه‌اندازی (سرمایه اولیه):

کم یا زیاد بودن هزینه‌ها کاملاً بستگی به حوزه تخصصی شما دارد. ولی به طور کلی کسب و کار مجازی به حداقل سرمایه اولیه نیاز دارد.

اگر شما کمی مهارت گرافیکی یاد گرفته باشید، می‌توانید اقدام به طراحی پیج اینستاگرام به طور رایگان کنید و با کمی هزینه برای مهیا کردن خدمات خود، آن‌ها را ارائه دهید.

مکان:

کسب و کار مجازی مثل فریلنسری می‌ماند. شما می‌توانید در خانه روی مبل نشسته، در حالیکه یک استکان چای روی میز کناری‌تان قرار دارد، کار می‌کنید، خدمات ارائه می‌دهید، پروژه انجام می‌دهید و کسب درآمد می‌کنید.

اما برای شغل حضوری نیاز به یک مکان در یک منطقه مناسب و پر رفت و آمد دارید تا شانس دیده شدنتان بالا برود. علاوه بر آن یک مقداری هم باید برای زیباسازی مکانتان، هزینه کنید. همه این‌ها در حالیست که در کسب و کار مجازی، دیزاین و طراحی پیج اینستاگرام و سایت شما مثل دکوراسیون دفتر یا فروشگاه شما مهم و دارای اهمیت است.

واسطه‌ها:

در کسب و کار آنلاین، شما می‌توانید مستقیماً از تولیدکننده اجناس را خریداری کرده و به دست مصرف‌کننده برسانید. البته در همه شغل‌ها صادق نیست اما در بسیاری از آن‌ها همینطور است.

مثلاً شما صاحب یک کسب و کار در حوزه گردشگری و برگزاری تور هستید، در صورتی که با صاحبان اقامت‌گاه‌‌های بوم‌گردی گفتگو کرده و قرارداد ببندید، بدون دردسر افراد را به جای درستی راهنمایی می‌کنید و تجربه سفر خوبی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورید و افراد حاضر در تور بدون اینکه بخواهند نگران جا و مکان اقامت باشند از سفر و برنامه‌ریزی آن لذت می‌برند. 

منابع انسانی:

وقتی شغل شما یک شغل اینترنتی کوچک باشد، در ابتدای کار نیاز به چندین فروشنده، نیروی جابه‌جایی، انبارگردانی، چندین ادمین و… نخواهید داشت. با دو یا نهایتاً سه نفر می‌توان کار را شروع کرد و کم کم گسترش داد. در کسب و کار مجازی، مهم‌ترین دستیار شما گوشی موبایل یا لپتاپ شما است.

اما اگر صاحب یک کسب و کار حضوری، مثلاً یک مغازه لباس فروشی هستید، کار به این راحتی‌ها نیست. شما نیاز به خریدار اجناس، یک یا دو فروشنده مجرب، ادمین پیج یا سایت، انباردار، نیروی نظافت و… دارید. که این می‌تواند هزینه‌های شما را بالا ببرد.

تبلیغات:

تبلیغات در بستر اینترنت بسیار آسان‌تر از تبلیغات حضوری است.

در تبلیغات آنلاین شما می‌توانید با طراحی بروشور تبلیغاتی، پست و استوری‌های جذاب اینستاگرامی، رپورتاژ آگهی‌های رایگان و غیر رایگان و… تبلیغات خود را انجام دهید و در آن واحد آن‌ها را در چندین پلتفرم بارگذاری کنید تا افراد زیادی آن‌ها را مشاهده و از پیج یا صفحه شما بازدید کنند. اگر کار تبلیغاتی شما جدید، خلاقانه و مبتکرانه باشد، شانس بیشتر دیده شدن آن به صورت تصاعدی بالا می‌رود.

اما تبلیغات در کسب و کارهای حضوری به این راحتی‌ها نیست. صاحبین این نوع مشاغل مجبور به پرداخت هزینه‌های زیاد برای چاپ بروشور، کارت ویزیت، سالنامه، تقویم، بنر و… هستند تا افراد بیشتری آن‌ها را بشناسند و از کارشان بازدید یا حمایت کنند.

به‌طور مثال ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در بازار قدم می‌زنید و یک تست کاغذی عطر به شما داده می‌شود. بعد از یک بار استشمام و بو کردن آن را دور می اندازید و تمام. در ۹۰ درصد موارد حتی به نام برند هم توجهی نمی‌کنید.

انواع کسب و کار اینترنتی

انواع کسب و کار اینترنتی

کسب و کار آنلاین از چندین طریق ممکن است. یکی از آن‌ها که از بقیه مشهورتر است، فروش همان چیزی است که در کسب و کار حضوری دارید. یعنی عرضه کننده کالا، یک شغل حضوری و همزمان ارائه همان کالا در فضای اینترنت را دارد.

خیلی از شرکت‌ها و فروشگاه‌ها امروزه از این طریق به دنیای کسب و کار اینترنتی ورود کردند.

انواع مهم کسب و کار اینترنتی به این صورت است:

۱- از طریق فریلنسرینگ (آزاد کاری)

۲- فروش محصولات فیزیکی

۳- فروش محصولات آموزشی

۴- فروش محصولات رایگان

۵- فروش خدمات و مشاوره

۶- فروش تبلیغات

و…

انواع اپلیکیشن موبایل و روش‌های ساخت آن

فواید کسب و کار مجازی چیست؟

در یک پاراگراف بخواهیم از فواید کسب‌وکار مجازی بگوییم، باید گفت که نیاز به حداقل سرمایه لازم دارد. با استفاده از آنالیز و داده‌هایی که به ما می‌دهد به راحتی می‌توان رفتارهای کاربران را پیش‌بینی کرده و برای رفع مشکلات از آن‌ها استفاده کرد.

همچنین بازده آن بالاتر است. در وقت و زمان، پول و سرمایه و همچنین منابع انسانی صرفه‌جویی می‌شود. می‌توان با حذف واسطه‌های بی‌شماری که وجود دارند، بیشتر فروش داشت.

مضرات کسب و کار مجازی چیست؟

کسب و کار مجازی به خودی خود پول‌آور نیست. اگر کسی گول درآمد زیاد و همیشگی آن را بخورد و بدون کیفیت لازم اقدام به فعالیت کند، به زودی با تعداد بسیار بالای رقیبی که وجود دارد، چیزی به جیب نمی‌زند و از کار بی‌کار می‌شود.

شرط لازم برای فعالیت در بستر وب، استمرار و صبر در کنار کیفیت است. به طور کلی دیر بازده‌تر از کسب و کار حضوری است؛ اما بازدهی آن چندین برابر است.

سخن آخر

به‌طور کلی کسب و کار اینترنتی به هر شغلی که در بستر اینترنت منجر به افزایش نرخ بازدید و فروش و درآمد شود، می‌باشد.

کسب و کار اینترنتی نسبت به کسب و کار حضوری دارای فواید بیشتری است ولی نیاز به استمرار و تداوم در فعالیت دارد. کسب و کار مجازی سودمند است چون امروزه همه کارها با چندین کلیک در اینترنت انجام می‌شود و مخاطبان روز به روز هوشمندانه‌تر رفتار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.