انواع محتوا و روش های تولید محتوا

محتواها مهم‌ترین عامل برای تعامل بین شما و کاربرانتان در انواع فضاهای مجازی به شمار می‌رود. انواع تولید محتوا نیز شامل محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی، تلفیقی، آموزشی است که هرکدام اثرات مفید و موثری بر جذب کاربر دارند. اما انجام آن‌ها به صورت اصولی و کاربر پسند اثربخشی آن را دوچندان می‌کند. گروه فناوری و هنری “آن” با تیمی ماهر و حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند تا با کمترین زمان به بهترین نتیجه برسید.

تولید محتوای متنی

محتواهای متنی نقش سازنده و مهمی به خصوص در بستر گوگل دارند. شما برای داشتن یک وب سایت موفق نیاز دارید تا محتواهای بهینه و منحصر به فردی تولید کنید. هرچقدر هم که سایت شما از لحاظ گرافیکی جذاب باشد، اگر محتوای متنی مناسبی نداشته باشید، موتور جستجور گر گوگل سایت شما را بهینه نمی‌شناسد و در نتایج سرچ رتبه خوبی نخواهید داشت.

تولید محتوا متنی

محتوا یک راه ارتباطی میان شما که صاحب کسب و کار هستید با کاربران و مشتریانتان است. تا بتوانید راحت‌تر و بهتر با آن‌ها تعامل داشته باشید. تولید محتوا متنی باید طبق دستورالعمل‌های گوگل انجام شود اینگونه یک محتوای سئو شده خواهید داشت که در نتایج گوگل رتبه خوبی گرفته و موجب جذب ترافیک واقعی می‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، محتوا برای انتقال پیام و آگاهی است. شما با تولید محتوا متنی می‌توانید آگاهی‌های لازم درباره مسائل مرتبط با حوزه کاری خود و اطلاعات مورد نیاز کاربران درباره خدماتتان را به آن‌ها گزارش و منتقل کنید.

تولید محتوا بهینه موجب دریافت رتبه مطلوب، جذب ترافیک واقعی و در نتیجه فروش بیشتر خواهد شد. طراحی سایت از روش‌های مهم در تجارت الکترونیک و بازارهای دیجیتا است که خیلی موفق عمل کرده است. سئو و بهینه سازی نیز بنیان یک وب سایت را می‌سازد که محتوا متنی از جمله روش‌های مهم و پایه در سئو سایت به شمار می‌رود.

انواع تولید محتوا متنی

  • مقالات و وبلاگ‌های سایت
  • محتواهای پیامکی
  • کتاب‌های الکترونیک
  • ایمیل
  • ترجمه مقالات
  • مقالات سفید
  • case study (مطالعات موردی)
  • توضیح و محتوا برای محصول در سایت یا سایر شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوای صوتی

محتوا صوتی از قبیل فایل های صوتی و پادکست ها یکی از روش های جذب مخاطب و تولید محتوا است که امروزه طرفداران زیادی را پیدا کرده است. در اینگونه محتواها پیام از طریق گوش دادن منتقل می‌شوند. مزیت این گونه محتوا این است که افرادی که زمان کافی برای مطالعه ندارند نیز می‌توانند در طی روز و امور مختلف محتواهای صوتی را شنیده و از آن بهره ببرند.

تولید محتوا تصویری

اینفوگرافیک یا محتوا تصویری به تولید تصاویر و انتقال پیام از این طریق گفته می‌شود. استفاده از جاذبه‌های بصری به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر و راحت‌تر کاربران را جذب سایت خود کنید. مخاطبان شما ترجیچ می‌دهند به جای اینکه یک محتوا متنی بلند بالا را بخواند، با یک محتوا تصویری راحت‌تر به منظور و موضوع محتوا دست یابد. تولید محتوا تصویری اگر به صورت منحصر به فرد و بدون کپی برداری انجام شود، موجب پیشرفت و تسریع در بهبود سایت شما خواهد شد.

تولید محتوا ویدیویی

از دیگر روش‌های تولید محتوا که به انتقال بهتر و کامل‌تر جزئیات می‌پردازد، محتوا ویدیویی است. این گونه محتوا مخصوصا در سایت‌های فروشگاهی و آموزشی بسیار موثر خواهند بود. در سایت‌های فروشگاه اینترنتی شما می‌توانید با تولید ویدیوهایی از محصولات، اطلاعات بهتر و کامل‌تری را در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا خرید آنلاین را برای آن‌ها راحت‌تر و مطمئن‌تر کنید. برای وب سایت‌های آموزشی نیز ویدیوهای آنلاین و آفلاین بهترین گزینه برای انتقال کامل پیام و مفهوم مطالب به کاربران خواهد بود. تولید ویدیوهای آموزشی و فروش آن‌ها به صورت پک‌های آموزشی از راه‌های موفق در کسب درامد به صورت مجازی است.

تولید محتوا ویدیویی

انواع تولید محتوا ویدیویی

  • ویدیوهای آنلاین و زنده یا لایواستریم‌ها
  • وبینار
  • ویدیوهای آموزشی
  • ویدیوهای نقد و بررسی محصول، کالا و …
  • ویدیو معرفی محصول
  • ویدیو مصاحبه و گفت و گو محور
  • موشن گرافیک
  • ویدیوهای 360 درجه

تولید محتوا تلفیقی

در اکثر مواقع، صرفا یکی از محتواهای نام برده نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد. در این صورت کسب و کار اینترنتی و وب سایت شما نیز موفق نخواهد بود. محتواهای تلفیقی، به معنای استفاده از دو یا چند نوع محتوا در کنار یکدیگر است تا پیام به بهترین نحو در اختیار کاربران قرار بگیرد. این گونه محتواها از نظر موتور جستجوگر گوگل نیز محتواهای مفیدتر و کامل‌تری خواهند بود.

تولید محتوا آموزشی

محتواهای آموزشی نیز امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل مشغله‌های زیادی که همه افراد دارند، ترجیح می‌دهند که از آموزش‌های آنلاین و پکیج‌های آموزشی استفاده کنند. اینگونه محتواها در هر زمینه‌ای مانند یادگیری زبان‌ها یا حرفه‌های مختلف می‌توانند منبع خوبی برای کار و کسب درامد باشد.

انواع تولید محتوا آموزشی

  • فایل‌های صوتی
  • فایل‌های تصویری
  • فایل‌های ویدیویی

تولید محتوای وبینار

در تولید محتوا وبینار شما یک محتوا آموزشی را به صورت آنلاین بر روی سایت خود قرار می‌دهید و کاربران با مراجعه به سایت شما می‌توانند به صورت آنلاین با محصولات و خدمات شما آشنا شده و از طریق صفحه‌های ارسال پیام برای شما پیام‌ها و سؤالات خود را ارسال کنند. وبینار یکی از موثرترین و بهترین ابزارهای آموزش مجازی است. مهم ترین مزیت استفاده از وبینار، یادگیری موثر و صرفه جویی در زمان است. شما برای گذراندن هر دوره آموزشی باید مسافتی را طی کنید و از منزل خارج شوید. ممکن است برای رسیدن به مقصد به پرداخت هزینه هم مجبور باشید. اما برای شرکت در وبینار کافی است لپ تاپ را روشن کنید و دقایقی پشت لپ تاپ به مشاهده وبینار بپردازید. 

تولید محتوا برای اینستاگرام

انواع تولید محتوا در اینستاگرام

به طور کلی تولید محتوا در اینستاگرام در قالب پست، استوری، IGTV، REELS، لایو و کپشن نویسی انجام می‌شود. مطالبی که طی تولید محتوا از این بستر به اشتراک گذاشته می‌شود نیز شامل:

  • تولید محتوا درباره امور روزمره
  • نقل قول‌ها
  • محتواهای تصویری با کیفیت با توجه به حوزه فعالیت
  • اشتراک گذاری نظر و رضایت مشتری
  • داستان‌های از زندگی خود، برند و پشت صحنه بیزینس

برای تولید محتوا به چه چیزهایی نیاز داریم؟

تولید محتوا نیازمند زمان، ذهن خلاق و آرامش است تا به صورت جذاب و کاربر پسند انجام شود. به علاوه تولید محتوا متنی نیازمند لپتاپ، تلفن همراه و اینترنت ابزارهای اصلی هستند. محتواهای صوتی نیز نیازمند میکروفون مناسب، اتاق اکوستیک برای بالابردن کیفیت صوت و نرم افزار مناسب ادیت فایل صوتی است. در تولید محتواهای تصویری و ویدیویی دوربین با کیفیت، نور مناسب، پس زمینه و دکور زیبا، لپتاپ و نرم افزارهای حرفه‌ای ادیت ویدیو و عکس و میکروفون برای ضبط ویدیو ابزارهای اصلی مورد استفاده هستند. که با داشتن این ابزار و خلاقیت می‌توان کسب و کاری موفق و آنلاین را بنا کرد.

نقش سئو در تولید محتوای متنی

اهمیت تولید محتوا در هر کدام از بسترهای فضای مجازی تاثیر زیادی در موفقیت خواهد داشت. اما نکته قابل توجه این است که محتواها باید طبق اصول خاصی و به صورت بهینه تولید شوند. سئو، به شما کمک می‌کند تا بتوانید تا با بهینه‌سازی محتواها بهتر و بیشتر دیده شوید. در تولید محتوا برای وب سایت‌ها سئو و بهینه سازی سایت اگر به صورت اصولی انجام نشود، صفحه مورد نظر رتبه مناسبی از موتور جستجوگر گوگل دریافت نخواهد کرد و در نتایج گوگل دیده نمی‌شود.

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو فرایند بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو است. هرچه اصول سئو در یک سایت بهتر رعایت شده باشد، میزان بازدید از آن وب سایت افزایش خواهد یافت. در ادامه با مهم‌ترین اصول تولید محتوا سئو شده آشنا می‌شوید:

تشویق کاربر به خواندن ادامه مطلب

تاثیرگذارترین قسمت نوشته شما همان پاراگراف اولی است که می نویسید . پس سعی کنید مقاله مقدماتی خود را با دقت بیشتری بنویسید و در پاراگراف اول مخاطب را با کل موضوع آشنا کنید، زیرا به جذب مخاطب کمک می کند و به راحتی داستان را رها نمی کند.

یکی از مواردی که کاربران را به خواندن یک پست ترغیب می کند، داشتن یک معرفی مختصر و مفید برای کلمات کلیدی است. پس باید برای همه پست های خود مقدمه ای داشته باشیم تا کاربر پس از مطالعه آن تصویر ذهنی از نحوه ارسال داشته باشد و دوست داشته باشد بقیه پست را ببیند.

انواع محتوا

کوتاه نویسی

استفاده از جملات کوتاه و رساندن پیام به صورت مختصر و مفید تاثیر زیادی در جلب رضایت کاربر خواهد داشت. جملات طولانی و اضافه گویی مخاطب شما را خسته و سردرگم می‌کند. گاهی ممکن است بتوانید به جای نوشتن متنی طولانی، از عبارت‌های کوتاه و گزینه‌ای استفاده کنید تا کاربر سریع‌تر و راحت‌تر به مقصود خود برسد.

ساده نویسی برای درک راحت‌تر و بهتر کاربر

هدف اصلی از تولید محتوا، ترغیب مخاطب به ماندن بیشتر در صفحه ما و استفاده از امکانات و خدمات آن است. استفاده از کلمات ساده و قابل فهم موجب درک راحت‌تر کاربران و تشویق به خواندن و مشاهده کامل محتوا می‌شود. یک محتوای ارزشمند بدون پیچیدگی پیام مورد نظر را منتقل می‌کند و نویسنده آن از سردرگم کردن مخاطب می‌پرهیزد.

استفاده از تصاویر برای بالا رفتن خوانایی و جذابیت محتوا

محتواهای تصویری باعث جذاب‌تر شدن محتوا و خارج کردن آن از یکنواختی می‌شوند. همچنین از اصول هم در تولید محتوا سئو شده نیز استفاده از عکس‌های مرتبط با متن با عناوین مطابق با کلمه کلیدی است. محتوا تصویری باعث می‌شود تا بدون نیاز به متن‌های طولانی و خسته کننده، پیام را به خوبی به کاربران منتقل کنید. مخصوصا و فروش آنلاین کالا و محصول، تولید محتوا تصویری و ویدیویی، اطلاعات کامل‌تر و مطمئن‌تری را در اختیار مشتری خواهد گذاشت.

گام های موثر در فرآیند تولید محتوا

فرایندی که باید برای تولید محتوا طی شود از ایده پردازی تا اجرا باید به صورت کامل و مناسب انجام شود. نکات کلیدی که در این فرایند باید رعایت شود را در ادامه بهتر و بیشتر برای شما شرح خواهیم دارد.

ایده پردازی انواع محتوا

ایده پردازی اولین و مهم‌ترین گام است. داشتن ایده‌های خلاقانه و بررسی هر کدام در اجرا باید به دقت انجام شود تا نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد. این ایده‌ها ممکن است به صورت ذهنی باشد و همچنین می‌تواند با بررسی عملکرد رقبا و سایر کسب و کارهای مشابه به دست آید.

ایده پردازی

بررسی ایده و تحقیق

پس از به دست آوردن چند ایده برای تولید محتوا، باید درباره میزان اهمیت و بازخورد آن‌ها تحقیق کنید. اطلاعات کامل و دقیق درباره نیاز کاربران به شما کمک می‌کند تا بهترین و محبوب‌ترین اسده را انتخاب و برای آن اقدام به تولید محتوا کنید. همچنین ابزارهای گوناگونی نیز برای تحقیق در این باره وجود دارد. گروه فناوری و هنری آن به صورت کاملا حرفه‌ای ایده پردازی و تحقیق درباره تولید محتوا را با بروزترین و حرفه‌ای‌ترین ابزار برای شما انجام می‌دهد.

برنامه ریزی

در هر کار و فرایندی برنامه‌ریزی نقش کلیدی دارد. داشتن یک برنامه مناسب برای تولید محتوا باعث ایجاد نظم و بازخورد بهتر خواهد شد. اول هرماه یا او هر هفته، اقدام به برنامه ریزی برای عملکرد خود در تولید محتوا کنید. انجام این فرایند بدون داشتن الگو و نظم باعث بازخورد ضعیف خواهد شد.

برنامه ریزی

اجرای فرایند تولید محتوا

پس از سپری کردن تمام فرایند گفته شده برای تولید محتوا، نوبت اجرا و تولید آن می‌رسد. نوشتن، عکاسی، ادیت، فیلم برداری، طراحی و … همگی با توجه به نوع محتوا و بستر کری شما از عوامل اجرایی هستند. در تولید محتوا تمام اصول بهینه سازی را رعایت کنید تا بازخورد مناسبی دریافت کنید. پس از تولید محتوا می‌توانید برای بازدید بیشتر اقدام به تبلیغات کنید تا افراد بیشتری با شما و کسب و کارتان آشنا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.