14 کاربرد برتر هوش مصنوعی در سال 2023

امروزه شما هم نام هوش مصنوعی را زیاد میشنوید. هوش مصنوعی آنقدر در آینده نزدیک فراگیر خواهد شد که کل جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
هوش مصنوعی توانایی یک سیستم یا یک برنامه برای تفکر و یادگیری از تجربه است. برنامه های کاربردی هوش مصنوعی طی چند سال گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته اند و تقریباً در هر بخش تجاری کاربردهای خود را پیدا کرده اند. این مقاله به شما کمک می کند تا از بهترین برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در دنیای واقعی با خبر شوید.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) هوشی است که دستگاه هوشمندی را نمایش می دهد که رفتار یا تفکر انسان را شبیه سازی می کند و می تواند برای حل مشکلات خاص آموزش داده شود. هوش مصنوعی ترکیبی از تکنیک های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است. انواع مدل های هوش مصنوعی که با استفاده از حجم وسیعی از داده ها آموزش می بینند، توانایی تصمیم گیری هوشمندانه را دارند.

هوش مصنوعی

آمار و ارقام هوش مصنوعی

  • طبق آمار Statista، انتظار می رود درآمد حاصل از بازار نرم افزار هوش مصنوعی (AI) در سراسر جهان تا سال 2025 به 126 میلیارد دلار برسد.
  • طبق گزارش گارتنر، 37 درصد از سازمان ها هوش مصنوعی را به شکلی پیاده سازی کرده اند. درصد شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند در چهار سال گذشته 270 درصد رشد داشته است.
  • طبق گفته‌های Servion Global Solutions، تا سال 2025، 95 درصد از تعاملات با مشتری توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.
  • گزارش اخیر Statista در سال 2020 نشان می‌دهد که انتظار می‌رود بازار جهانی نرم‌افزار هوش مصنوعی نسبت به سال گذشته تقریباً 54 درصد رشد کند و انتظار می‌رود به اندازه پیش‌بینی شده 22.6 میلیارد دلار برسد.

حال بیایید نگاهی به نحوه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های مختلف بیندازیم.

کاربردهای هوش مصنوعی چیست؟

در اینجا لیست 14 برنامه های کاربردی هوش مصنوعی آمده است:

1. کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

خرید شخصی

فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد موتورهای پیشنهاد دهنده استفاده می شود که از طریق آنها می توانید با مشتریان خود تعامل بهتری داشته باشید. پیشنهادهایی که به مشتریان داده می شود با توجه به داده های گذشته، ترجیحات و علایق آن‌ها می باشد. این امکانات به بهبود رابطه شما با مشتریان و وفاداری آنها نسبت به برند شما کمک می کند.

چت بات ها مجهز به هوش مصنوعی(chatbot)

چت بات ها به بهبود تجربه کاربر در هنگام خرید آنلاین کمک می کنند. چت بات ها نرم افزار های هوش مصنوعی هستند تا به جای شما با مشتریان تعامل داشته باشند و پاسخگوی آن ها باشند. برای اینکه مکالمه تا حد امکان انسانی و شخصی به نظر برسد از پردازش زبان طبیعی استفاده می شود. علاوه بر این، چت بات ها می‌توانند در هر لحظه با مشتریان شما تعامل داشته باشند.

چت بات های هوش مصنوعی

جلوگیری از کلاه برداری

تقلب کارت های اعتباری و نظرات جعلی دو مورد از مهم ترین مسائلی است که شرکت های تجارت الکترونیک با آن سروکار دارند. با در نظر گرفتن الگوهای استفاده، هوش مصنوعی می تواند به کاهش احتمال تقلب در کارت اعتباری کمک کند. بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند قبل از خرید محصول یا خدمات ابتدا نظر کاربران دیگر را درباره آن بخوانند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد مثلا قبل از خرید یک دستگاه اسپرسوساز ابتدا نظر کاربرانی که قبلا آن مدل اسپرسوساز مورد نظر شما را خریده اند را بخوانید و بعد تصمیم قطعی خرید آن را بگیرید. هوش مصنوعی می تواند به شناسایی و رسیدگی به نظرات جعلی کمک کند.

2. کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش

اگرچه بخش آموزش پرورش بیشترین تأثیر را از انسان می‌گیرد، اما هوش مصنوعی به آرامی ریشه‌های خود را در بخش آموزش نیز آغاز کرده است. حتی در بخش آموزش، این انتقال آهسته هوش مصنوعی به افزایش بهره‌وری در میان دانشکده‌ها کمک کرده و به آنها کمک کرده است تا بیشتر بر روی دانشجویان تمرکز کنند تا کارهای اداری و اجرا.

هوش مصنوعی درآموزش

برخی از این کاربردها در این بخش عبارتند از:

وظایف اداری خودکار برای کمک به مربیان

هوش مصنوعی می‌تواند به مربیان در انجام وظایف غیرآموزشی هم مانند وظایف آموزشی کمک کند. مانند تسهیل و خودکارسازی پیام‌های شخصی به دانش‌آموزان، کارهای پشتیبانی مانند درجه‌بندی مدارک، تسهیل ارتباط با والدین، مدیریت ثبت نام، دوره‌ها و …

تولید محتوای هوشمند

دیجیتالی کردن محتوا مانند سخنرانی های ویدئویی، کنفرانس ها و راهنمای کتاب های درسی را می توان با استفاده از هوش مصنوعی انجام داد.

هوش مصنوعی با تولید و ارائه خلاصه‌های صوتی و تصویری و طرح‌های درس یکپارچه به ایجاد یک تجربه یادگیری غنی کمک می‌کند.

تولید محتوای هوشمند

دستیارهای صوتی

حتی بدون دخالت مستقیم مدرس یا معلم، دانش آموز می تواند از طریق دستیاران صوتی به مواد آموزشی اضافی یا کمک درسی دسترسی پیدا کند.

یادگیری شخصی

با استفاده از فن‌آوری‌های برتر هوش مصنوعی، می‌توان از تکنیک‌های فرا ‌شخصی‌سازی برای نظارت کامل بر داده‌های دانش‌آموزان استفاده کرد و عادت‌ها، طرح‌های درسی، راهنمای مطالعه، یادداشت‌های فلش و غیره را می‌توان به راحتی تولید کرد.

3. کاربردهای هوش مصنوعی در سبک زندگی

هوش مصنوعی تاثیر زیادی بر سبک زندگی ما دارد. اجازه دهید در مورد چند مورد از آنها بحث کنیم.

وسایل نقلیه خودران

شرکت‌های خودروسازی مانند تویوتا، آئودی، ولوو و تسلا از یادگیری ماشینی برای آموزش رایانه‌ها برای تفکر و تکامل مانند انسان‌ها در هنگام رانندگی در هر محیطی و تشخیص اشیا برای جلوگیری از تصادف استفاده می‌کنند.

فیلترهای اسپم

ایمیلی که در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم دارای هوش مصنوعی است که ایمیل های هرزنامه ارسال شده به پوشه spam را فیلتر می کند و به ما امکان می دهد فقط محتوای فیلتر شده را ببینیم. ارائه دهنده محبوب ایمیل، Gmail، توانسته است به ظرفیت تقریباً 99.9 درصد فیلترینگ دست یابد.

کاربرد هوش مصنوعی در ایمیل های اسپم

تشخیص چهره

دستگاه‌های مورد علاقه ما مانند تلفن‌ها، لپتاپ‌ها و رایانه‌های شخصی از تکنیک‌های تشخیص چهره به منظور دسترسی ایمن استفاده می‌کنند. جدا از استفاده شخصی، تشخیص چهره یک برنامه کاربردی هوش مصنوعی است که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

هوش مصنوعی در تشخیص چهره

سیستم پیشنهاد دهنده(توصیه گر)

پلتفرم های مختلفی که ما در زندگی روزمره خود از آنها استفاده می کنیم مانند تجارت الکترونیک، وب سایت های سرگرمی، رسانه های اجتماعی، پلت فرم های به اشتراک گذاری ویدیو، مانند یوتیوب و غیره، همگی از سیستم پیشنهاد دهنده برای دریافت اطلاعات کاربر و ارائه پیشنهاد های سفارشی به کاربران برای افزایش تعامل استفاده می کنند. این یک برنامه کاربردی هوش مصنوعی بسیار پرکاربرد تقریباً در تمام صنایع است.

4. کاربردهای هوش مصنوعی در مسیریابی

بر اساس تحقیقات MIT، فناوری GPS می تواند اطلاعات دقیق، به موقع و دقیق را برای بهبود ایمنی در اختیار کاربران قرار دهد. این فناوری از ترکیبی از شبکه عصبی کانولوشن و شبکه عصبی گراف استفاده می‌کند که با تشخیص خودکار تعداد خطوط و انواع جاده‌ها در پشت موانع در جاده‌ها، زندگی را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. هوش مصنوعی به شدت توسط اوبر و بسیاری از شرکت‌های لجستیک برای بهبود کارایی عملیاتی، تجزیه و تحلیل ترافیک جاده‌ای و بهینه‌سازی مسیرها استفاده می‌شود.

5. کاربردهای هوش مصنوعی در رباتیک

رباتیک یکی دیگر از رشته هایی است که هوش مصنوعی معمولا در آن مورد استفاده قرار می گیرد. ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی از به‌روزرسانی‌های لحظه ای برای تشخیص موانع در مسیر خود استفاده می‌کنند. مثال ساده آن جاروبرقی های رباتی می باشد.

در موارد زیر می توان استفاده کرد:

  • حمل کالا در بیمارستان ها، کارخانه ها و انبارها
  • نظافت دفاتر و تجهیزات بزرگ
  • مدیریت موجودی
کاربردهای هوش مصنوعی در رباتیک

6. کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی

هوش مصنوعی به استخدام هوشمندانه کمک می کند. با استفاده از نرم افزار یادگیری ماشین، می توانید رزومه ها را بر اساس پارامترهای خاص بررسی کنید.

7. کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی در بخش مراقبت های بهداشتی پیدا می کند. برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی برای ساخت ماشین های پیچیده ای استفاده می شود که می تواند بیماری ها را تشخیص دهد و سلول های سرطانی را شناسایی کند. هوش مصنوعی می تواند به تجزیه و تحلیل شرایط مزمن با داده های آزمایشگاهی و سایر داده های پزشکی برای اطمینان از تشخیص زودهنگام کمک کند. هوش مصنوعی از ترکیب داده های تاریخی و هوش پزشکی برای کشف داروهای جدید استفاده می کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

8. کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی

هوش مصنوعی برای شناسایی عیوب و کمبود مواد مغذی در خاک استفاده می شود. این کار با استفاده از برنامه‌های بینایی کامپیوتری، روباتیک و یادگیری ماشین انجام می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند محل رشد علف‌های هرز را تجزیه و تحلیل کند. ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند به برداشت محصولات با حجم بالاتر و سرعت بیشتری نسبت به کارگران انسانی کمک کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی

9. کاربردهای هوش مصنوعی در بازی

بخش دیگری که کاربردهای هوش مصنوعی در آن برجسته شده است، بخش بازی است. از هوش مصنوعی می توان برای ایجاد NPC های هوشمند و شبیه انسان برای تعامل با بازیکنان استفاده کرد.

همچنین می توان از آن برای پیش بینی رفتار انسان با استفاده از طراحی و آزمایش بازی ها استفاده کرد. بازی Alien Isolation که در سال 2014 منتشر شد از هوش مصنوعی برای تعقیب بازیکن در طول بازی استفاده می کند. این بازی از دو سیستم هوش مصنوعی استفاده می‌کند: «هوش مصنوعی کارگردان» که اغلب مکان شما را می‌داند و «هوش مصنوعی بیگانه» که توسط حسگرها و رفتارهایی هدایت می‌شود که به طور مداوم بازیکن را شکار می‌کنند.

10. کاربردهای هوش مصنوعی در خودرو

از هوش مصنوعی برای ساخت وسایل نقلیه خودران استفاده می شود. هوش مصنوعی می تواند همراه با دوربین خودرو، رادار، خدمات ابری، GPS و سیگنال های کنترلی برای کار با خودرو استفاده شود. هوش مصنوعی می‌تواند تجربه داخل خودرو را بهبود بخشد و سیستم‌های اضافی مانند ترمز اضطراری، نظارت بر نقاط کور و فرمان کمکی راننده را فراهم کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در خودرو

11.کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام

در اینستاگرام، هوش مصنوعی لایک‌های شما و حساب‌هایی را که دنبال می‌کنید در نظر می‌گیرد تا مشخص کند چه پست‌هایی در اکسپلور شما نشان داده می‌شوند.

فیس بوک

همچنین از هوش مصنوعی به همراه ابزاری به نام DeepText استفاده می شود. فیسبوک با این ابزار می تواند مکالمات را بهتر درک کند. می توان از آن برای ترجمه خودکار پست ها از زبان های مختلف استفاده کرد.

توییتر

هوش مصنوعی توسط توییتر برای کشف تقلب، حذف تبلیغات و محتوای نفرت‌انگیز استفاده می‌شود. توییتر همچنین از هوش مصنوعی برای پیشنهاد توییت‌هایی استفاده می‌کند که کاربران ممکن است از آنها لذت ببرند، بر اساس نوع توییت‌هایی که با آن‌ها درگیر(engage) هستند.

کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی

12. کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی

برنامه های کاربردی هوش مصنوعی (AI) در حوزه بازاریابی نیز محبوب هستند.

با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان می توانند تبلیغات بسیار هدفمند و شخصی شده را با کمک تجزیه و تحلیل رفتاری، و تشخیص الگو در ML و غیره ارائه دهند. هوش مصنوعی می تواند به بازاریابی محتوا به گونه ای کمک کند که با سبک و صدای برند مطابقت داشته باشد. می توان از آن برای انجام کارهای معمولی مانند گزارش عملکرد، گزارش های کمپین و موارد دیگر استفاده کرد.

چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، تولید زبان طبیعی و درک زبان طبیعی می توانند زبان کاربر را تجزیه و تحلیل کنند و بدین ترتیب همانند انسان ها پاسخ دهند.

13. کاربردهای هوش مصنوعی در چت بات ها

چت ربات های هوش مصنوعی می توانند زبان طبیعی را درک کنند و به افرادی که به صورت آنلاین از ویژگی “چت زنده” استفاده می کنند، پاسخ دهند. چت ربات های هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشینی موثر هستند و می توانند در مجموعه ای از وب سایت ها و برنامه ها ادغام شوند. چت ربات‌های هوش مصنوعی در نهایت می‌توانند یک پایگاه داده از پاسخ‌ها بسازند. همانطور که هوش مصنوعی به پیشرفت خود ادامه می دهد، این چت بات ها می توانند به طور موثر مشکلات مشتری را حل کنند، به سوالات ساده پاسخ دهند، خدمات مشتری را بهبود بخشند و پشتیبانی 24 ساعته را ارائه دهند. در مجموع، این چت ربات های هوش مصنوعی می توانند به بهبود رضایت مشتری کمک کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در چت بات ها

14. کاربردهای هوش مصنوعی در امور مالی

گزارش شده است که 80 درصد بانک ها از مزایایی که هوش مصنوعی می تواند ارائه دهد، آگاه هستند. چه امور مالی شخصی باشد، چه شرکتی و مصرف کننده، فناوری بسیار پیشرفته ای که هوش مصنوعی ارائه می دهد می تواند به بهبود چشمگیر طیف گسترده ای از خدمات مالی کمک کند.

به عنوان مثال، مشتریانی که به دنبال کمک در مورد راه‌حل‌های مدیریت ثروت هستند، می‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق پیام‌های متنی SMS یا چت آنلاین، که تماماً مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، دریافت کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند تغییرات در الگوهای تراکنش و … را شناسایی کند که می‌تواند نشانه ای از کلاهبرداری باشد، که در نتیجه کسب‌وکارها و افراد را از ضرر قابل توجه نجات می‌دهد. گذشته از تشخیص تقلب و اتوماسیون وظایف، هوش مصنوعی می تواند خطرات وام را بهتر پیش بینی و ارزیابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.