هوش مصنوعی (AI) و کاربردهای آن

هوش مصنوعی (AI)، کلید واژه جدید در دنیای فناوری است، که شیوه عملکرد نسل‌های آینده را تغییر خواهد داد. اما هوش مصنوعی دقیقا چیست و چگونه کار می کند؟ ممکن است اطلاعات زیادی درباره آن نداشته باشید، اما احتمالاً هر روز با هوش مصنوعی تعامل دارید. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا ربات‌های گفتگو، هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما کاربرد دارد. سرمایه گذاری های رو به رشد در زمینه هوش مصنوعی و استفاده روزافزون از آن در فضای سازمانی نشان دهنده چگونگی گرم شدن بازار کار برای کارشناسان هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی AI چیست؟

هوش مصنوعی یکی از هیجان انگیزترین پیشرفت هایی است که ما به عنوان انسان در میانه تجربه آن هستیم. شاخه ای از علوم کامپیوتر است که به ایجاد ماشین های هوشمند اختصاص داده شده که مانند انسان ها کار می کنند و واکنش نشان می دهند.

هوش مصنوعی و انسان ها

انواع هوش مصنوعی

چهار نوع اصلی هوش مصنوعی وجود دارد. عبارتند از:

1. ماشین های واکنشی

این نوع هوش مصنوعی صرفاً واکنشی است و توانایی ایجاد «خاطرات» یا استفاده از «تجارب گذشته» برای تصمیم‌گیری را ندارد. این ماشین ها برای انجام وظایف خاص طراحی شده اند. به عنوان مثال، قهوه سازهای قابل برنامه ریزی یا ماشین لباسشویی برای انجام عملکردهای خاص طراحی شده اند، اما حافظه ندارند.

2. هوش مصنوعی با حافظه محدود

این نوع هوش مصنوعی از تجربیات گذشته و داده های فعلی برای تصمیم گیری استفاده می کند. حافظه محدود به این معنی نیست که ماشین ها ایده های جدیدی ارائه می کنند. آنها یک برنامه داخلی دارند که حافظه را اجرا می کند. برنامه ریزی مجدد برای ایجاد تغییرات در چنین ماشین هایی انجام می شود. خودروهای خودران نمونه هایی از AI با حافظه محدود هستند.

3 . نظریه ذهن

این ماشین‌های هوش مصنوعی می‌توانند احساسات انسان را اجتماعی کرده و درک کنند و توانایی درک شناختی فردی را بر اساس محیط، ویژگی‌های چهره و غیره خواهند داشت. ماشین‌هایی با چنین توانایی‌هایی هنوز ساخته نشده‌اند. تحقیقات زیادی در مورد این نوع AI در حال انجام است.

4. خودآگاهی

این آینده هوش مصنوعی است. این ماشین ها فوق العاده هوشمند، حساس و آگاه خواهند بود. آنها می توانند بسیار شبیه به یک انسان واکنش نشان دهند، اگرچه احتمالاً ویژگی های خاص خود را دارند.

راه های پیاده سازی هوش مصنوعی:

فراگیری ماشین(machine learning)

این یادگیری ماشین است که به هوش مصنوعی توانایی یادگیری را می دهد. این کار با استفاده از الگوریتم‌ها برای کشف الگوها و ایجاد بینش از داده‌ها انجام می‌شود. یادگیری ماشین مدل های مختلفی دارد که معروف ترین آن ها یادگیری با نظارت و بی نظارت می باشند. در یادگیری با نظارت ما تعداد معینی ورودی و خروجی می دهیم و خود ماشین الگویی بین ورودی و خروجی کشف می کند و شروع می کند به یاد گرفتن، سپس با استفاده از آن الگو خروجی هر ورودی جدید را پیش بینی می کند. در یادگیری بی نظارت مجموعه ایی از داده ها به ماشین داده می شود و سپس ماشین سعی در کشف کردن روابط بین داده ها می کند. پس از کشف کردن روابط، آن دسته از داده هایی که رفتار مشابه دارند و شبیه به هم هستند را در خوشه های مشابه قرار می دهد.

یادگیری ماشین

یادگیری عمیق(deep learning)

یادگیری عمیق، که زیرمجموعه‌ای از یادگیری ماشینی است، به AI توانایی تقلید از شبکه عصبی مغز انسان را می‌دهد. می تواند الگوها، نویزها و منابع سردرگمی در داده ها را معنا کند.

برای مثال تصویر یک عکس را در نظر بگیرید. این دستگاه ویژگی های مختلف عکس را طی می کند و آنها را با فرآیندی به نام استخراج ویژگی متمایز می کند. بر اساس ویژگی‌های هر عکس، دستگاه آنها را به دسته‌های مختلفی مانند منظره، پرتره یا موارد دیگر تفکیک می‌کند.

مثال – پیش بینی هزینه های بلیط هواپیما

این پیش بینی بر اساس عوامل مختلفی انجام می شود، از جمله:

شرکت هواپیمایی

فرودگاه مبدا

فرودگاه مقصد

تاریخ حرکت

ما با برخی از داده های تاریخی در مورد قیمت بلیط برای آموزش ماشین شروع می کنیم. هنگامی که دستگاه ما آموزش داده شد، داده های جدیدی را به اشتراک می گذاریم که هزینه ها را پیش بینی می کند. پیش از این، وقتی در مورد چهار نوع ماشین یاد گرفتیم، ماشین‌های با حافظه را مورد بحث قرار دادیم. در اینجا، ما فقط در مورد حافظه صحبت می کنیم، و اینکه چگونه یک الگو را در داده ها درک می کند و از آن برای پیش بینی قیمت های جدید استفاده می کند.

کاربردهای هوش مصنوعی(AI applications)

وقتی وارد یک اتاق تاریک می شوید، حسگرهای اتاق حضور شما را تشخیص می دهند و چراغ ها را روشن می کنند. این نمونه ای از ماشین های بدون حافظه است. برخی از برنامه‌های پیشرفته‌تر AI حتی می‌توانند الگوی استفاده شما را پیش‌بینی کنند و قبل از اینکه شما به صراحت دستورالعمل‌ها را بدهید، دستگاه‌ها را روشن کنند.

برخی از برنامه های هوش مصنوعی قادر به شناسایی صدای شما و انجام یک عمل بر اساس آن هستند. اگر بگویید «تلویزیون را روشن کن»، حسگرهای صوتی روی تلویزیون صدای شما را تشخیص داده و آن را روشن می کنند.

با دانگل Google و Google Home Mini، می توانید این کار را هر روز انجام دهید.

از هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی می توانیم در زمینه پیش بینی اینکه آیا یک فرد مبتلا به دیابت است یا خیر. اطلاعات خاص در مورد بیمار به عنوان ورودی برای این مورد استفاده می شود. این اطلاعات شامل موارد زیر خواهد بود:

تعداد حاملگی ها (اگر زن)

غلظت گلوکز

فشار خون

سن

سطح انسولین

نتیجه

هوش مصنوعی روشی را که فرآیندهای کسب و کار در زمینه های مختلف مانند بازاریابی، مراقبت های بهداشتی، خدمات مالی و غیره انجام می شود، دوباره تعریف می کند. شرکت ها به طور مداوم در حال بررسی راه هایی هستند که می توانند از مزایای این فناوری بهره ببرند. از آنجایی که تلاش برای بهبود فرآیندهای فعلی همچنان در حال رشد است، برای متخصصان منطقی است که در زمینه AI مهارت کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.