هیچوقت با این سوال که “محتواهایی که نوشته میشوند با گذشت زمان چه اتفاقی برایشان میافتد “مواجه شدهاید؟ وقتی برای موضوعی محتوا نوشته میشود، تا یک مدت زمان محدودی “نوشته تازه” محسوب میشود. اما با گذشت زمان ممکن است آن موضوع دارای اطلاعات منسوخ شده یا قدیمی باشد که خب در این صورت دیگر محتوای شما کارایی ندارد و کم کم با نوشته شدن مطالب کاملتر و جدیدتر از سوی رقبا ارزش محتوا سایت شما پایین میآید. قطعا با این روند هر محتوایی که ارزش آن کم بشود و دیگر کاربر روی آن کلیک نکند، به دنبال آن سایت نیز آسیبهای جدی میبیند. آیا راهکاری برای جلوگیری از این خطر وجود دارد؟ پاسخ این سوال ادیت و بروزرسانی محتواهای سایت است که در ادامه با روشها و قوانین آن آشنا میشویم. با انجام آپدیت اصولی بر روی محتوا تاثیر ادیت محتوا بر سئو را مشاهده خواهید کرد.
ارائه کلیه خدمات طراحی سایت، بهینه سازی و تولید محتوای سئو شده توسط گروه فناوری و هنری “آن”. جهت مشاوره و سفارش تماس بگیرید. 09362572657
چرا بروزرسانی محتوای سایت اهمیت دارد؟
ویرایش و بروزرسانی مقاله فرایندی است که باید طبق برنامه ریزی دقیق هر چند وقت با هدف جلوگیری از نزول ترافیک و رتبه سایت انجام شود. محتوا زیربنای سایت شماست و پایین آمدن ارزش محتوا مساوی با آسیب رسیدن به کل سایت است. بروزرسانی محتوا مسئله بسیار مهمی است و تمام محتواهای منتشر شده باید توسط مدیر سایت هر چند وقت چک شده تا مقالاتی که قدیمی شدهاند یا مطالب آنها دیگر کاربردی نیست، ویرایش و بروز شوند. هر روزه اطلاعات، اخبار و تکنولوژی تغییر و به روز میشود. باید اطلاعات دقیقی از کسب و کار خود، اخبار جدید و آپدیتهای آن داشته باشد تا در سریعترین زمان این بروزرسانیها را در سایت خود اعمال کنید چون در غیر این صورت شاهد پایین آمدن رتبه سایت خود و عقب ماندن از رقیبان در حوضه کاری خود میشوید.
برای متوجه شدن محتواهایی که ترافیک چندانی ندارند و یا محتواهایی که ترافیکشان کاهش یافته می توانیداز سرچ کنسول گوگل نیز استفاده نمایید. پس از آن اقدام به تغییر و ویرایش محتوا و عنوان نمایید.
ممکن است فکر کنید که محتواهای جدید میتوانند زیان محتواهای قبلی را جبران کنند یا اینکه تمرکز بر محتوا جدید مهمتر از قدیمیها است. اما هر محتوایی که در سایت منتشر میکنید مدت زمانی طول میکشد تا توسط موتور جستجوگر گوگل ایندکس شود و توسط کاربران دیده و کلیک شود. محتوایی که قدیمی است این مسیر را طی کرده و شما میتوانید با ویرایش مطالب در مدت زمان کمتری رتبه آن را افزایش دهید. شما با بروزرسانی یک محتوا حجم ترافیک را بالا میبرید و این باعث فعالتر دیده شدن توسط گوگل میشود.
پیشنهاد میشود: چگونه سرعت ایندکس صفحات را بالا ببریم؟
تغییر تاریخ مقاله های قدیمی تاثیری بر رتبه و سئو سایت دارد؟
تصوری غلط درباره تغییر تاریخ انتشار محتواهای سایت وجود دارد. در صورتی تغییر تاریخ انتشار میتواند بر سئو تاثیر مثبت داشته باشد که همراه با ویرایش و به روزرسانی کل محتوا یا حداقل بخش اعظم آن باشد. یعنی اگر بدون آپدیت مطالب، فقط تاریخ را به روز کنید هیچ تاثیری بر رتبه و سئو سایت شما ندارد. برای تغییرات کوچک نیازی به تغییر تاریخ ندارید. همچنین گوگل در صورتی زمان انتشار مقاله را نشان میدهد که مطلب مقاله ارتباطی با تاریخ آن داشته باشد مانند صفحات خبری. تغییر در مطالب یک محتوا و تغییر اصولی تاریخ آن سبب افزایش نرخ CTR (نرخ کلیک) آن صفحه میشود.
روند تغییر تاریخ انتشار مقاله
برای اینکار در ابتدا باید محتوا را بررسی کنید و ببینید چه مطالبی نیاز به ادیت دارند یا آیا نیازی به افزودن مطلب جدید در محتوا هست یا نه. اگر تغییرات جزئی باید در مطلب اعمال شود آن را ویرایش کنید اما اگر تغییرات اساسی نیاز بود بهتر است به جای تغییر در نوشته بخشی جدید به آن اضافه کنید. تغییر تاریخ را طوری اعمال کنید که تاریخ انتشار و تاریخ به روزرسانی به صورت جداگانه در تاریخ صفحه نمایش داده شوند. همچنین دقت کنید که تاریخ تغییر و بروزرسانی در سایت به معنای تغییر URL نیست، با تغییر url صفحه محتوا عوض شده و کاربر با ارور مواجه میشود.
مزایای بروز کردن و ادیت محتوا
تولید محتواهای جدید و بروزرسانی محتواهای ایندکس شده در کنار هم رتبه سایت شما را به شدت بالا میبرد. تاثیر ادیت محتوا بر سئو و رتبه وبسایت اگر به درستی انجام شود زیاد است. مهمترین مزایای ادیت محتوا عبارت است از:
- بالا رفتن رتبه کلمه کلیدی ایندکس شده: کلمات کلیده نقش مهمی در سئو و بهینه سازی سایت شما دارند. برای هر کلمه کلیدی برای بازده بهتر در سئو باید یکبار محتوا نوشته شود. به همین دلیل با بروز کردن یک محتوا بازدید و رتبه کلمه کلیدی آن بالا رفته و متقابلا تاثیر مثبت در سئو سایت دارد.
- افزایش ترافیک سایت: ترافیک سایت به معنی افزایش نرخ کلیک و بازدید کاربران از صفحه شما است. با به روز کردن مطلب و ارائه مطالب جدید و کاربردی باعث جذب بیشتر کاربران و افزایش نرخ CTR میشوید. با افزایش ترافیک سایت شما در هر زمینه کسب و کاری که باشد موفقتر و پردرامدتر میشود.
- محتوا همیشه سبز: محتوا همیشه سبز به این معنی است که مطالب ارائه شده در محتوا همیشه بروز است. مخاطب به دنبال مطلب درست و جدید میگردد پس با بروزرسانی محتوا باعث افزایش ترافیک و بالا بردن رتبه سایت خود میشوید.
- حفظ مخاطب قدیمی به همراه جذب مخاطب جدید: کاربران سایت شما اگر مطالبی که به دنبال آن هستند را نتوانند از محتواهای شما بدست آورند به دنبال منبع دیگری میگردند. پس با بروز کردن مطالب باعث حفظ کاربران قدیمی خود میشوید و به طور همزمان کاربران جدیدی را نیز به دست میآورید.
- عملکرد بهتر
- بالا رفتن رتبه سایت توسط موتور جستجوگر گوگل
- احیای محتواها و کلمات کلیدی بدون نیاز به محتوا جدید و در کمترین زمان
پیشنهاد میشود مطالعه کنید: چگونه سایت در کسب و کار به کار کمک میکند؟
چه محتواهایی باید بروز شود؟
ویرایش و بروزرسانی عملی است که با هدف ارتقای سایت انجام میشود. پس باید بر روی محتواهایی انجام شود که بازده بیشتری برای سایت داشته باشد و دیده شود. بر اساس یک سری از فاکتورها باید محتواها برای ادیت اولویت بندی شوند. محتواهایی که کاربران بیشتری از آن بازدید کرده اند و مرتبط ترین موضوعات با کسب و کار شما را دارند باید در اولویت قرار بگیرند و جزو محتواهای همیشه سبز سایت شما باشند. مطالبی که ارزشمند هستند و اطلاعات مفید در اختیار کاربر میگذارند باید همیشه بروز و درست باشند تا ترافیک سایت بالا برود. علاوه بر این مطالب، حواستان به محتواهایی که بک لینکهای مهم در آنها وجود دارد نیز باشد تا مرتب بروز شود.
همانطور که گفته شد ویرایش و بروزرسانی صفحات و محتواهای وب سایت عملی حرفهای و هدفمند است و باید روند انجام آن اصولی باشد. اگر بروزرسانی کم و دیر به دیر انجام شود، ترافیک سایت پایین میآید و اگر به طور افراطی زیاد انجام شود ممکن است نه تنها تاثیر مثبتی نداشته باشد، بلکه برعکس عمل کند و رتبه سایتتان را پایین بیاورد و یا اینکه تاثیر مثبت نداشته باشد.
اصول ادیت محتوا
بروز رسانی محتوا باید با بررسی دقیق مقاله انجام شود. اینکه محتوا به چه میزان نیاز به ویرایش دارد مسئله مهمی در تعیین تاریخ آن است. اگر بعد از بررسی سایت متوجه شدید نیاز به تغییرات چندانی ندارد، میتوانید با اعمال تغییراتی جزئی، به گوگل نشان دهید که سایت و آن صفحه فعال و بروز است. نکته ای که در ادیت جزئی باید به آن دقت کنید این است که بهتر است در این مواقع زمان انتشار مقاله و زمان ویرایش و بروزرسانی را به تفکیک در مطلب نمایش دهید. اما اگر بعد از بررسی متوجه شدید که مطلب نیاز به ادیت اساسی دارد، باید با دقت مطالب را ادیت کرده و مطالب جدید را به درستی به آن اضافه و به طور کلی زمان انتشار مقاله را به روز کنید.
در زمان ادیت مقاله علاوه بر متن محتوا به موارد دیگر نیز دقت کنید. اگر مطلب مشکل نگارشی یا غلط املایی دارد آن را برطرف کنید. تمام لینکهای داخلی و خارجی را بررسی کنید تا اگر لینک خرابی بود آن را پیگیری و اصلاح کنید. در کل سعی کنید در ویرایش یک مطلب تمام نواقص آن را پیدا و همگی را رفع کنید.
انواع بروزرسانی محتوا و روش انجام آن
ویرایش محتوا با اینکه کاری ساده به نظر میآید، اما کاری دقیق و حرفهای است. اگر میخواهید یک محتوا نویس و ویرایشگر قوی باشید باید انواع ویرایش محتوا را بشناسید و محتوای خود را از همه نظر بررسی و ادیت کنید. به طور کلی یک مطلب از سه نظر محتوایی، زبانی و فنی ویرایش میشود.
ویرایش محتوایی
این نوع ویرایش بر اساس تمام متن محتوا صورت میگیرد. تمام اشکالات نگارشی، ابهامات، نقل قولها، لحن بیان و ارجاعات درون متن در این روش بررسی میشوند. همچنین مطلب به طور کلی و اجمالی بازبینی و صحت اطلاعات آن بازبینی میشود.
ویرایش زبانی
در این روش از ویرایش بدون در نظر گرفتن صحت اطلاعات، نحوه بیان و لحن نوشتاری مطلب بررسی میشود. حذف خطاهای دستوری و زبانی، حفظ یکدستی زبانی و هماهنگی ارائه مطب و تبدیل متنها و جملات خیلی دراز و طولانی به جملات کوتاهتر از کارهایی است که در روند این نوع ادیت انجام میشود. به طور کلی ویرایش زبانی باعث افزایش خوانایی مطلب میشود.
ویرایش فنی
بررسی کاربرد صحیح اعداد و ارقام، سجاوندی و استفاده یکدست از اصطلاحات فارسی از جمله کارهایی است که در ویرایش فنی صورت میگیرد. با ویرایش یک مقاله از هر سه نظر محتوایی، زبانی و فنی، شما یک مطلب درست، به روز و با خوانایی بالا برای کاربرد خود آماده میکنید.
چه زمانی باید محتوا حذف شود؟
در مواقعی برخی محتواهای قدیمی ارزش ویرایش ندارند و باید به طور کل حذف یا ریدایرکت شوند تا رتبه سایت را پایین نیاورند. اگر محتوا ویژگیهای زیر را داشته باشد باید حذف شود:
- مطالب محتوا تاثیر گذار نباشد و موجب جذب مخاطب نشود.
- موضوع محتوا تعداد کلیک و سرچ بسیار کمی داشته باشد.
- میزان بازدید کاربر از آن سایت کمتر از حد استاندارد باشد. مثلا نرخ سالیانه صفحهای بسیار کم باشد، آن مطلب نباید روی سایت بماند. نرخ کلیک سایر صفحات پربازدید خود را با محتوای مد نظر مقایسه کنید و اگر اختلاف خیلی زیادی داشتند آن محتوا باید حذف شود.
- پیوند، اشتراک گذاری و تعامل کم مطلب
همچنین گاهی موضوعات خیلی قدیمی ممکن است با روند حال حاضر سایت مطابقت نداشته و تغییراتی در روند سایت ایجاد کرده باشید یا مسیر کسب و کارتان تغییر کرده باشد. در این زمان نیز باید موضوعات غیر مرتبط را حذف کنید و به جای آن محتواهایی مفیدتر و مرتبط در سایت خود قرار دهید.
مراحل ویرایش محتوا
اولین مرحله در ویرایش این است که همه محتواهای سایت را بررسی کرده و دسته بندی کنید. محتواهایی که نیاز به تغییر جزئی دارند، محتواهایی که نیازمند ویرایش اساسی هستند و محتواهایی که ارزش بروزرسانی ندارند و باید حذف شوند را جداگانه دسته بندی کنید.
در مرحله بعد هرکدام از محتواها را بررسی کنید و ببینید از چه نظر نیاز به ویرایش دارند. در بررسی باید به سه فاکتور ساختار، سئو و کیفیت آن مطلب توجه کنید. وقتی نقص مقاله را پیدا کردید آن را ویرایش کنید اگر مطالب بروزتری درباره آن موضوع وجود داشت، بروزرسانیهای لازم را نیز اعمال کنید.
پس از اعمال تمام ادیتهای مورد نیاز بر روی محتواها آنها را باز نشر کنید و منتظر تغییرات و تاثیرات آن بر روی جذب کاربر و رتبه آن در گوگل باشید. قطعا اگر بروزرسانی اصولی و درستی بر روی مطالب سایت خود انجام دهید، به سرعت رتبه سایت شما ارتقا میابد و از رقیبان خود پیشی میگیرید.
نتیجه گیری
شما به عنوان صاحب و مدیر سایت باید یک برنامه منظم در بروزرسانی و تولید محتواهای بهینه و جدید داشته باشید و همیشه رتبه سایت و نتایج انتشار هر مطلب را در گوگل بررسی کنید. اینگونه شما یک استراتژی عالی در مدیریت سایت خود دارید و رتبه و ترافیک سایت شما همواره صعودی خواهد بود و کاربران زیادی جذب خواهید کرد