بهینه سازی محتوای متنی چیست و چه روش هایی دارد؟

موفقیت در طراحی سایت در گوگل، در گرو سئو و بهینه سازی آن است. محتوا از مهم‌ترین فاکتورهای سئوی داخلی سایت است. هر صفحه‌ای از سایت شما، برای اینکه توسط موتور جستجوگر گوگل ایندکس و به درستی درک شود، نیاز به یک محتوای بهینه دارد. بهینه سازی محتوا به معنی نوشتن یا ویرایش یک مقاله، به صورتی است که هم جذاب و خوانا برای کاربر باشد و هم مورد تایید موتور جستجوگر گوگل واقع شود. برای بهینه سازی یا سئو محتوا در گوگل، نیاز به بررسی تکنیک‌های به خصوصی است. به ظاهر بهینه سازی محتوا شاید کار سطحی و آسانی به نظر برسد اما نیاز به دانش کاملی از سئو و رتبه بندی‌های گوگل دارد تا به نتیجه برسد. گروه فناوری و هنری “آن” تیم مجربی در زمینه ارائه خدمات تولید محتواهای بهینه شده و انجام سئوی سایت دارد تا به شما در مسیر موفقیت کمک کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات تکمیلی در این زمینه با ما تماس بگیرید.

بهینه سازی محتوا متنی

بهینه سازی محتوای متنی چیست؟

سئو محتوا به اقداماتی گفته می‌شود که بر مطالب و اطلاعات گذاشته شده در صفحه سایت انجام می‌شود تا نتیجه بهتری از نظر بازدید کاربران و همچنین کسب رتبه بالاتر در موتور‌های جست و جوگر گوگل داشته باشد. اگر یک محتوا به درستی و با توجه به اصول و قوانین گوگل بهینه سازی نشود، می‌توان گفت بیهوده است چون ممکن است در نتایج گوگل ظاهر نشود و کاربران آن را مشاهده نکنند. اما اگر محتواهایی که می‌نویسید را به طور سئو شده منتشر کنید، صفحه به درستی ایندکس شده و با رقبا وارد رقابت می‌شود. هر چه مطالب جذاب‌تر و کاربردی‌تری در اختیار کاربران قرار دهید، در رتبه بهتری از صفحات گوگل قرار گرفته و نرخ کلیک آن نیز افزایش میابد.

مزایای بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا اصلی‌ترین موردی است که باید بر روی یک مطلب در وب سایت اعمال شود. بدون داشتن سئو، یک محتوا بیهوده است و نمی‌تواند رتبه مطلوبی در صفحات گوگل دریافت کند. هرچه میزان بهینه سازی اصولی‌تر و بهتر باشد، مزایای آن بیشتر از پیش نمایان خواهد شد. از جمله مهم‌ترین مزایای بهینه سازی محتوا شامل:

1)جذب کاربران بیشتر:

طبق مقاله منتشر شده در سال 1997از جیکوب نیلسن 97%کاربران بیشتر از خواندن، نگاه کلی و اسکن وار به مطالب دارند. وقتی کاربری وارد یک صفحه می‌شود، اول یک نگاه کلی به مطلب انداخته تا ببیند مطالب مورد نیازش در مطلب وجود دارد یا نه. در نتیجه مطالبی که نوشته می‌شود باید به صورت خوانا باشد تا کاربری که وارد صفحه شده، اشتیاق به خواندن مقاله پیدا کند و مدت زمان بیشتری را در صفحه بماند.

محتوایی که به راحتی برای کاربر قابل درک باشد توجه مخاطب را بیشتر به خود جلب می‌کند. به مرور شما با ارائه مطالب مفید و کاربر پسند، افراد بیشتری را جذب وب سایت خود می‌کنید. لازمه همه این‌ها این است که محتوا بهینه سازی شده و در صفحات گوگل نمایش داده شود تا کاربران آن را ببینند.

بهینه سازی ساختار محتوا

2)رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو:

با استفاده از بهینه سازی محتوا، شانس رسیدن وبسایت شما به صفحات نخست نتایج جستجو در موتورهای جستجو افزایش خواهد یافت. موتور جستجوگر گوگل بر اساس معیارهای صفحات مختلف را ایندکس و رتبه بندی می‌کند. داشتن محتوایی که هم مطالب مفیدی ارائه دهد و هم به خوبی بهینه سازی شده باشد، موجب افزایش رتبه آن توسط گوگل می‌شود. هرچه یک سایت رتبه بهتری داشته باشد، در صفحات اولیه و جایگاه‌های اول نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

3)افزایش نرخ تبدیل:

با استفاده از محتوای مناسب و جذاب، شما قادر خواهید بود کاربران را ترغیب کنید تا عملکردهای خود را در وبسایت شما انجام داده و نرخ تبدیل را افزایش دهید. نرخ تبدیل یا Conversion Rate به معنی تعداد کلیک یک صفحه و میزان ماندگاری توسط کاربران است. افزایش نرخ تبدیل موجب جذب ترافیک بیشتر و به دنبال آن افزایش رتبه سایت است. بهینه سازی محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید ترافیک واقعی جذب کنید و زودتر به هدف خود از ساخت سایت برسید.

روش های کاربردی بهینه سازی محتوا

با شناخت مهم‌ترین تکنیک‌های سئو محتوا واعمال آن‌ها روی تک تک مطالبی که در سایت خود منتشر می‌کنید، می‌توانید به همه مزایای بهینه سازی سایت دست پیدا کنید. در ادامه گام به گام روش‌های بهینه سازی محتوا را برای گوگل بررسی خواهیم کرد.

پیدا کردن کلمات کلیدی

هر محتوایی که نوشته می‌شود، اول از همه نیاز به موضوع دارد. کلمه کلیدی، همان کلمه‌ای است که یک مطلب با موضوعیت آن نوشته می‌شود. در واقع یک محتوا برای توصیف و انتقال اطلاعات مورد نیاز درباره کلمه کلیدی است که برای آن تعیین شده. اولین گام در بهینه سازی یک محتوا، انتخاب بهترین و پر مخاطب‌ترین کلمه کلیدی برای آن است. شما باید با استفاده از ابزارهای مختلفی که در پیدا کردن کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنندو شناخت نیاز کاربران حوزه کاری خود، بهترین‌ها را پیدا کنید.

یک کاربر برای دستیابی به مطالب مورد نیاز خود، اقدام به سرچ کلمات کلیدی در گوگل می‌کند و به سراغ بهترین و اولین نتایجی که گوگل به او نشان می‌دهد، می‌رود.

انتخاب عنوان مناسب

عنوان صفحات باید جذاب ،خلاصه و حاوی کلمه کلیدی باشد. عنوانی که انتخاب می‌کنید با موضوع کلمه کلیدی باید هم خوانی داشته باشد. همچنین با بررسی فعالیت رقبا درباره آن کلمه، از تمام کلمات مرتبطی که کاربران در گوگل سرچ کرده‌اند در عنوان باید استفاده شود. عنوان هر صفحه باید به کوتاه‌ترین شکل ممکن، کاربر را از تمام مطالب موجود در محتوا آگاه کند. این روش به کاربران کمک میکند تا سریع‌تر نکات و منظور اصلی محتوا را متوجه شوند.

استفاده از تصاویر و ویدئو

یک سایت پر از متن برای کاربران ممکن است خسته کننده باشد و قطعا استفاده از عکس و ویدئو کشش مخاطب را برای دنبال کردن محتوا افزایش می دهد. پاراگراف‌های طولانی با فونت یکدست، کاربر را خسته کرده و اشتیاق خواندن کامل محتوا را از او می‌گیرد. شما باید با به کار بردن رسانه‌های مختلف مانند عکس و فیلم، خوانایی و جذابیت مطلب را بالا ببرید. سعی کنید مطابق با مطلبی که نوشته‌اید، محتواهای تصویری تولید کنید تا تفهیم موضوع برای کاربر راحت شود.

به علاوه، استفاده از ویژگی‌های alt و توضیحات تصوی یا ویدیو، به طور مستقیم بر سئو سایت تاثیر می‌گذارند و از نظر موتور جستجوگر گوگل، محتوای بهینه‌تری شناخته می‌شود.

تکرار کلمات کلیدی

میزان به کار گیری کلمه کلیدی موضوعی است که باید به آن توجه شود ، تکرار بیش از حد کلمه کلیدی ممکن است برای کاربران خسته کننده باشد و باعث رد کردن محتوا شما بشود. همچنین استفاده کم تر از حد نساب ،گوگل را متوجه کلمه کلیدی نمی‌کند. استفاده از کلمه کلیدی به میزان استاندارد در متن، زیر عنوان‌ها، عنوان سئو و توضیحات متا، تاثیر مثبت و مستقیمی بر بهینه سازی محتوا دارد.

لینک دهی داخلی و خارجی

یکی دیگر از مراحل مهم بهینه سازی محتوا لینک دهی است که باعث افزایش رتبه شما در گوگل می شود. لینک داخلی باعث می شود تا کاربران در سایت شما بمانند و به راحتی به صفحات دیگر سایت هدایت شوند و امکان تعامل بیشتر را ایجاد می کند.

لینک دهی داخلی و خارجی
لینک دهی داخلی و خارجی در بهینه سازی محتوا متنی

بهینه سازی متا

توضیحات متا مانند عنوان باید با معنی و مرتبط با محتوا سایت باشد تا موتورهای جست و جو متوجه مرتبط بودن آن با سایت بشوند. به توضیحات متا مثل یک شعار تبلیغاتی نگاه کنید تا خواننده را مجاب کند صفحه شما را باز نماید. همچنین دقت کنید تا از کلمه کلیدی و توضیحات مختصری درباره مطلب در توضیحات متا استفاده کنید.

پاراگراف بندی

در نوشتن محتوا از جملات کوتاه و گویای منظور استفاده کنید. جملات کوتاه برای خواننده راحت تر و قابل هضم تر می باشد و در نتیجه پاراگراف ها نیز باید کوچک و مختصر باشند. سعی کنید زیر عنوان‌هایی حاوی کلمه کلیدی برای محتوا در نظر بگیرید و پاراگراف‌هایی مرتبط با هر زیر عنوان را دسته بندی کنید. اینگونه هم محتوای بهینه‌تری دارید و از نظر سئو تایید شده است. هم خوانایی آن برای کاربران بیشتر خواهد بود. کاربر به محض ورود به سایت با نگاهی کلی به زیر عنوان‌های مطلب، کلیت موضوعات ارائه شده را دریافته و اشتیاق به خواندن کل مطلب پیدا خواهد کرد.

تولید محتوا منحصر به فرد

تولید محتوا باید به صورت کاملا انحصاری و دور از کپی برداری باشد. موتور جستجوگر گوگل به حدی در زمینه تشخیص کپی برداری و تقلب در این زمینه هوشمند عمل می‌کند، که به راحتی یک محتوای کپی را تشخیص و رتبه کلی آن سایت را کاهش می‌دهد.

به دو مورد زیر برای بهبود روند توجه نمایید:

  • مخاطب خود را بشناسید

شناخت مخاطب از جوانب مختلف مانند سن، جنسیت و علاقه و در نظر گرفتن این ویژگی ها به بهینه سازی محتوا کمک می کند. این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که هدف از تولید محتوا استفاده کاربران در زمینه های مختلف مثل خرید محصولات، آموزش و کسب اطلاعات گوناگون می‌باشد. شما باید نیاز کاربران خود را بشناسید و مطابق با حوزه شغلی و نیاز کاربر اقدام به تولید محتوا کنید.

  • رقیب خود را بشناسید

انجام سئو و بهینه سازی سایت باید با توجه به حوزه کاری، نیاز کاربر و از همه مهم‌تر رقابتی باشد. عملکرد رقبا و نوع ارائه خدمات آن‌ها، به شما کمک می‌کند تا بهتر عمل کنید. سئو بهترین و تنها راه رقابت در گوگل است. هرچه اصولی‌تر و کامل‌تر بهینه سازی انجام دهید، سریع‌تر از رقبای خود پیشی خواهید گرفت.

می توانید برای مشاوره و خدمات سئو با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.