بلاگ, دیجیتال مارکتینگ

آنالیتیکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوگو گوگل آنالیتیکس

 تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافتن روندها و نتایج اطلاعات با آنالیتیکس یک رویکرد مهم است. تجزیه و تحلیل شامل چندین رشته مانند برنامه نویسی کامپیوتر، آمار و ریاضیات برای تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها است. از آن در صنایع تجاری استفاده می‌شود تا سازمان‌ها تصمیمات تجاری بهتری گیرند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به کسب و کارها در افزایش درآمد، بهینه سازی کمپین‌های بازاریابی و پیشرفت خدمت رسانی به مشتری کمک می‌کند. داده‌هایی که تجزیه و تحلیل می‌شوند می‌توانند شامل سوابق تاریخی یا اطلاعات جدیدی باشند که برای تجزیه و تحلیل سریعتر پردازش می‌شوند.

لوگو گوگل آنالیتیکس
لوگو گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان برای ردیابی تجزیه و تحلیل داده‌های بازدید کنندگان سایت می‌باشد. یک سایت ممکن است در ماه هزاران بازدید کننده داشته باشد اما بدون رصد کردن آن‌ها به هدف خود نمی‌توانید برسید. گوگل آنالیتیکس علاوه بر ردیابی تعداد بازدیدکنندگان، اطلاعات کلیدی در مورد نحوه عملکرد وب سایت شما و کارهایی که می‌توانید برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید، ارائه می‌دهد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید بازدید شبکه‌های اجتماعی را نیز ردیابی کنید و برای تصمیم‌های تجاری خود از این اطلاعات استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟

گوگل آنالیتیکس اطلاعات را از تگ‌های صفحه به‌دست می‌آورد. یک تگ جاوا اسکریپت برای هر صفحه لحاظ می‌شود. این تگ در مرورگر وب هر بازدیدکننده اجرا می‌شود و داده‌ها را جمع آوری می‌کند و به یکی از سرورهای جمع آوری داده‌های گوگل ارسال می‌کند. سپس گوگل آنالیتیکس گزارش‌ها را تجمیع و اطلاعات را برای ما تولید می‌کند. این اطلاعات معمولاً به چند صورت مختلف مثل کاربر (User)، جلسه (Session)، مشاهده صفحه (Pageview)، رویداد (Event) قابل مشاهده هستند. اطلاعات کاربر مربوط به اقدامات هر کاربر، اطلاعات جلسه مربوط به بازدید هر صفحه، اطلاعات مشاهده صفحه مربوط به بازدید هر صفحه به‌صورت جداگانه، اطلاعات رویداد مربوط به کلیک شدن دکمه‌ها و غیره است.

داده های گوگل آنالیتیکس

در آنالیتیکس دو نوع داده جذب کاربر و رفتار کاربر داریم. با جذب کاربر می‌توان به داده‌های مربوط به جمعیت‌شناسی کاربران خود دسترسی داشته باشید (مانند سن، جنسیت و علایق آنها). همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه از کجا می‌آیند مانند فیسبوک یا سرچ گوگل دریافت کرد. با رفتار کاربر می‌توان فهمید چه مدت یک کاربر در وب سایت شما باقی مانده است و اولین و آخرین صفحه آنها در وب سایت شما چیست. سپس با استفاده از این دو داده می‌توانید تجربه کاربری خود را در این صفحه‌ها بهتر کنید تا کاربران بتوانند به مشتریان شما تبدیل شوند.

انواع گزارش مهم در آنالیتیکس

گزارشAudience

این گزارش بازدیدکنندگان سایت را بر اساس مکان جغرافیایی، سن، جنسیت و غیره دسته بندی می‌کند و مشخص می‌کند کاربران با چه دستگاهی در حال مشاهده سایت شما هستند.

گزارشReal Time
یک گزارش لحظه‌ای در آنالیتیکس است که نشان می‌دهد همین الان چه تعداد در سایت شما وجود دارند و کدام بخش‌های سایت شما را مشاهده می‌کنند.

گزارشAcquisition

در این گزارش مشخص می‌شود کاربران بیشتر از کدام بخش مثلا از اینستاگرام یا گوگل و غیره وارد سایت شما می‌شوند.

گزارشBehavior

گزارش رفتار کاربران به تحلیل رفتار کاربران می‌پردازد. بازدیدکنندگان با کلیک بر روی قسمت‌های متفاوت سایت چه تصاویر، ویدیو و اطلاعاتی را دیده‌اند، چقدر در سایت توقف داشته‌اند و حتی برروی کدام دکمه‌ها کلیک کرده‌اند.

گزارشConversion

در این گزارش می‌توان فهمید چقدر به اهدافی که تعین کرده‌ایم نزدیک شدیم. همچنین میزان فروش کمپین‌های تبلیغاتی را نشان می‌دهد.

انواع هدف در گوگل آنالیتیکس

همه سایت‌ها یکسری اهداف دارند. اهداف در گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا اقداماتی را که بازدیدکنندگان وب سایت شما انجام داده‌اند یا انجام نداده‌اند، پیگیری کنید. تکمیل هدف زمانی اتفاق می‌افتد که بازدیدکنندگان شما اقدام خاصی را که شما دنبال می‌کنید انجام می‌دهند به عنوان مثال، خریدی انجام دهند، محصولی را به سبد خرید اضافه کنند یا ثبت‌نام کنند.

هدفDestination

این هدف وقتی بازدید کننده به صفحه خاصی در سایت شما می‌رسد را ردیابی می‌کند. این نوع هدف برای ردیابی تعداد افرادی که در صفحات تأیید سفارش، افزودن به سبد خرید یا هر صفحه‌ای که می‌خواهید بازدیدش را محاسبه کنید، بسیار مناسب است. برای تعریف این هدف به URL صفحه مورد نظر نیاز دارید. همچنین می‌توانید برای این هدف یک Value و یک Funnel تعریف کنید.

هدفDuration

با استفاده از این هدف، می توانید بر اساس مدت زمانی که بازدیدکنندگان سایت قبل از خروج در وب سایت شما می مانند، را بررسی کنید. همچنین، می‌توانید هدف خود را برای ردیابی هر بازدیدی که کمتر از زمان مشخصی است تعیین کنید. این برای ردیابی تعامل کاربران در سایت شما خوب است.

هدفPages/Visit

این هدف تعداد صفحاتی را که هر بازدیدکننده سایت قبل از خروج به آنها پیمایش می‌کند، ردیابی می‌کند. برای اندازه گیری تعامل سایت و همچنین مشخص کردن بخش‌هایی از وب سایت شما که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند عالی است.

هدفEvent

هنگامی که رویدادهایی دارید، می‌توانید به راحتی هر رویدادی را به عنوان هدف انتخاب کنید. شما می‌توانید با این هدف تعداد دانلودها از صفحه خود و کلیک بر روی دکمه‌ها و غیره را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *