بهینه سازی نرخ تبدیل و یا Conversion Rate Optimization که به اصطلاح با CRO شناخته میشود چیست؟ زمانی که شما به عنوان کاربر وارد سایتی شده و نمیتوانید به راحتی از امکانات آن استفاده کنید ممکن است به زودی سایت را ببندید. و از سایت خارج شده و دیگر سر نزنید. این اتفاق میتواند برای کاربران بسیاری همچون شما رخ دهد. در این صورت میتوان گفت سایت موردنظر نتوانسته آن طور که باید نظر کاربران را به خود جلب نماید. و در واقع نرخ تبدیل پایینی نیز دارد. نرخ تبدیل بالا زمانی انجام شده که افراد جذب سایتی شده و از کاربر بیهدف تبدیل به مشتری دائمی سایت شوند و یا حداقل زمان بیشتری در سایت سپری نمایند. با بهینه سازی سایت قرار است به بهبود این روند و جلب رضایت مشتری کمک نمایید.
CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل کمک به پیشرفت سایت و تجربه کاربری بهتر برای کاربران خواهد نمود. اهداف CRO افزایش کیفیت محتوای سایت، اعتماد سازی برند، کارآمدتر کردن و در نهایت افزایش فروش برای یک سایت میباشد. در ادامه از این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم CRO و راه و روشهای آن بیشتر آشنا شویم.
برای بهبود سایت و بهینه سازی نرخ تبدیل با شماره تماس 09362572657 در ارتباط باشید.

CRO چه هدف هایی دارد؟
هدف اصلی بهینه سازی نرخ تبدیل، راضی نگه داشتن کاربر در هنگام استفاده از سایت میباشد. در نتیجه باید به نیازهای او توجه کرده و به طور کامل او را راضی نگه داشت. دیزاین اولیه سایت یکی از اولین مواردی بوده که میتواند موجب جلب رضایت مشتریان شود. تولید محتوا متنی نوشته شده در سایت نیز اهمیت بسیاری دارد. سرعت مناسب سایت باعث می شود کاربر کمتر سردرگم شده و زودتر به خواسته خود برسد. خرید آسان و یا ثبت سفارش بیدردسر از نیازهای اساسی تمام مشتریان هر سایتی خواهد بود. فرقی ندارد سایت شما یک فروشگاه آنلاین بوده و یا ارائه دهنده خدمات آنلاین باشید. اگر قرار است افراد زمان بیشتری را در سایت از دست بدهند و به نتیجه ی مطلوب نرسند چه نیازی به یک سایت آنلاین شاپ خواهد بود؟
در مجموع ایجاد رابط کاربری مناسب در سایت و طراحی تعاملی در کنار بهبود معماری اطلاعات موجود، هدف اصلی CRO میباشد. رسیدن به این هدف نیز با برنامه ریزی درست و اصولی امکان پذیر خواهد بود. کارشناسان و تیم حرفهای مجموعه “فناوری و هنری آن” به شما در این مسیر کمک کرده تا بتوانید رضایت مشتریان خود را جلب نمایید. جلب رضایت مشتری منجر شده تا فروش حداکثری را تجربه نمایید.
قیف فروش و اهمیت بهینه سازی سایت
بهینه سازی سایت و نرخ تبدیل چهار اصل اساسی دارد. داشتن یک برنامه ریزی درست و اصولی، ترغیب و تشویق کاربران و تبدیل کردن آنها به مشتری، از بین بردن موانع برای کاربران و ایجاد تعامل و در نهایت القا حس امنیت و رضایت برای کاربران و مشتریان از همه مهمتر خواهد بود. با رعایت این چهار مورد به طور مداوم در سایت متوجه اهمیت بهینه سازی سایت خواهید شد. زیرا مشتریانی وفادار پیدا کرده که سایت شما را به هر سایت و فروشگاه دیگری ترجیح خواهند داد. CRO تاثیر مستقیمی بر روی سئو سایت و افزایش اعتماد کاربران خواهد داشت.
آشنایی با قیف فروش
از لحظه ورود تا لحظه خرید محصول و یا خدمات توسط کاربر را یک قیف برعکس در نظر بگیرید. در ابتدا این قیف بزرگتر بوده و هر چه به انتهای مسیر میرسد تعداد کمتری را شاهد خواهیم بود. به طور مثال اگر 100 نفر وارد سایت شما شوند یعنی به سایت شما آگاهی پیدا کردهاند. ممکن است تنها 80 نفر علاقهمند شده و گردش سایت را ادامه دهند. 20 نفر مابقی تنها پس از چک کردن سایت شما را ترک خواهند نمود. از 80 نفر باقیمانده نیز ممکن است تنها 20 نفر حاضر به پر کردن فرم خرید و یا علاقهمند به خرید شوند. و جالب است بدانید تعداد خریداران واقعی حتی از این 20 نفر باقیماند نیز کمتر خواهد بود. در برخی موارد شاید تنها 1 الی 2 نفر خریدار واقعی محصول باشند.
نرخ تبدیل باید بتواند تمامی 100 نفر وارد سایت شده را مجاب کرده تا به مرحله آخر یعنی خرید برسند. و حتی اگر تا آخرین مرحله نیز نرسیدهاند، حداقل تا مرحله پر کردن فرم خرید حاضر به ماندن در سایت باشند. یعنی پس از آگاهی از سایت به موضوع و یا محصولات سایت علاقهمند شوند. شاید در این لحظه خریدی انجام ندهند اما امکان برگشت و سر زدن دوباره این افراد به سایت شما زیاد خواهد بود.

راهکار هایی برای بهبود CRO
استفاده از ابزارهایی که میزان نرخ تبدیل شما را اندازه میگیرند قدم اول میباشد. هر چند CRO را نمیتوان یک روش و یا متد ثابت دانست. گوگل آنالیتیکس یکی از مهمترین و معروفترین ابزارها در این زمینه است. این ابزار به ما کمک کرده تا کاربران خود را بهتر بشناسیم. میزان سن، جنسیت، علاقه مندیها و … همگی به ما کمک کرده تا با توجه به سلایق کاربران خود تولید محتوای مناسب را انجام دهیم. با چه دستگاهی و از چه طریقی وارد سایت میشوند؟ درون سایت چه فعالیت هایی را بیشتر انجام داده و چه موضوعاتی برایشان جذابتر خواهد بود؟ سایت خود را به این پنل متصل کرده و هر یک از رفتارهای کاربران را برای بهبود نرخ تبدیل سایت آنالیز نمایید.
بهینه سازی نرخ تبدیل در موبایل نیز در این روزها اهمیت ویژهای دارد. زیرا امروزه افراد بیشتر از طریق گوشی های هوشمند خود در دنیای دیجتال جستجو مینمایند. برای این که بهترین نتیجه ممکن را بگیرید بهتر است تا سایت خود را به صورت همزمان در چند دستگاه متفاوت اعم از گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ چک نمایید. در این صورت مطمئن خواهید بود تا همهچیز به درستی در جای خودش باشد.
بهینه سازی نرخ تبدیل در فروش
کاربران میتوانند چندین کانال ورودی متفاوت به سایت شما داشته باشند. با شناسایی این کانالها بر روی تبلیغات گستردهتر هزینه کرده و تمرکز نمایید. در آخر رفتار و خریدهای کاربران نیز باید آنالیز شود. یک سایت موفق پرفروش ترین اجناس خود را به صورت مداوم شارژ کرده و با تبلیغات بر روی این اجناس مشتریان را جذب مینماید. و یا در صورت ارائه دهنده خدمات و دورههای آنلاین هستید میتوانید دوره های متفاوت اما در راستای یکدیگر را به فروش برسانید. به طور مثال ارائه صفر تا صد دوره های یادگیری حسابداری با نصف قیمت برای افرادی که نرم افزار مخصوص این دوره را خریداری نمایند. این ترفندها موجب شده تا کاربران با سر زدن به سایت شما قسمتهای مختلف از سایت را چک کرده و در نتیجه نرخ تدیل را بالا ببرند. یعنی CRO نتیجه بخش بوده است.
تست A/B یک روش پرطرفدار دیگر در بهبود نتایج نرخ تبدیل یعنی CRO میباشد. در این روش چند راه حل متفاوت بر اساس ترافیک و میزان نرخ تبدیل مورد بررسی قرار میگیرند. و بر اساس نتایج، میزان بهبود نرخ تبدیل هریک نیز بررسی خواهد شد. موفقیت در این تست وابسته به درست انجام شدن توسط کاربر خواهد بود. در آخر اگر فکر میکنید تبلیغات و بازاریابی های مختلف نتوانستهاند تا شما را به سود مد نظرتان برسانند باید به طور حتم CRO را نیز تست نمایید. زیرا بهبود نرخ تبدیل سایت منجر شده تا مشتریانی وفادار و مطمئن به شما برای خود پیدا کرده و سود حداکثری را کسب نمایید. برای اطلاعات بیشتر نیز با کارشناسان ما در این زمینه در مجموعه “فناوری و هنری آن” در ارتباط باشید.
فرمول بهینه سازی نرخ تبدیل CRO
برای محاسبه نرخ تبدیل و بالا بردن رتبه سایت میتوان از فرمول های متفاوتی استفاده نمود. این فرمولها به شما کمک کرده تا جایگاه سایت خود را بهتر از پیش آنالیز نمایید. یکی از این فرمولها از تقسیم تعداد کاربرانی که اکشنی را در سایت انجام دادهاند یعنی مشتریان احتمالی بر کل بازدیدکنندگان سایت به دست میآید. برای به دست آوردن پاسخ درصدی جواب را در 100 میتوان ضرب نمود. تعداد کاربران فعال در واقع تعداد مشتریان احتمالی خواهد بود.
نرخ تبدیل = 100 * تعداد کل کاربران / تعداد کاربران فعال
برای به دست آوردن تعداد مشتریان و کاربرانی که به تازگی به سایت شما اضافه شدهاند نیز میتوانید از فرمول درآمد خالص هدف تقسیم بر میانگین فروش استفاده نمایید. یعنی درآمد به دست آمده از سایت بدون توجه به سود و یا زیان را تقسیم بر میزان متوسطه فروش خود از سایت به طور معمول کرده و جواب تعداد کاربران جدید خواهد بود.
