SSR با نام کامل Server Side Rendering و CSR با نام کامل Client Side Rendering دو تا از روش های توسعه وب در طراحی سایت و وب اپلیکیشن می‌باشند. در روش SSR رندر صفحات و تمامی المان های وب در سمت سرور رندر شده و شکل می‌گیرند. پس از رندر شدن در قالب فایل های آماده و قابل نمایش برای ما به عنوان کاربر یا کلاینت ارسال می‌شوند. و اما در حالت CSR کدهای جاوا اسکریپت در مرورگر کاربر اجرا می‌شوند. می‌توان گفت بیشتر المان‌ها در این روش سمت کلاینت رندر می‌شوند.

محل رندر و زمان رندر دو تا از تفاوت های اصلی در دو روش SSR و CSR است. در “رندر سمت کلاینت” یعنی روش CSR، با هر بار انتخاب مسیر توسط کاربر، اطلاعات درون صفحه نیز بدون رفرش شدن صفحه بارگذاری خواهند شد. به عنوان صاحب کسب و کار و یا کاربر می‌توانید مقایسه SSR و CSR در طراحی وب اپلیکیشن‌ها و مزایا و معایب هر کدام را در این مقاله از سایت ” گروه فناوری و هنری آن” مطالعه نمایید.

برای دریافت خدمات طراحی سایت و طراحی وب اپلیکیشن با شماره 09362572657 تماس بگیرید.

مقایسه SSR و CSR در طراحی وب اپلیکیشن ها
مقایسه SSR و CSR در طراحی وب اپلیکیشن ها

SSR در برنامه نویسی چیست

سیستم لود صفحات در سرور و یا SSR روشی بوده که تمام پردازش صفحات وب اپلیکیشن در سمت سرور انجام می‌شود. محتوای مورد نیاز بعد از انتقال یافتن از سمت دیتابیس در صفحه HTML سایت قرار گرفته و با Css از نظر دیزاین ظاهری استایل و شکل خواهد گرفت. پس از طی نمودن این مسیر برای کاربر ارسال شده و نمایش داده می‌شود. روش Server Side Rendering موجب افزایش هزینه های سرور می‌شود. در نتیجه بهتر است تا در سایت هایی که محتوای متغیر به صورت روزانه دارند استفاده شود. به طور مثال سایت و وب اپلیکیشن خرید طلا و یا سایت های خرید و فروش سهام می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. در ادامه روند کارکرد روش SSR به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

  1. کاربر از طریق مرورگر خود در وب اپلیکیشن درخواستی را ارسال می‌کند.
  2. سرور منابع را بررسی کرده و محتوای مورد نظر را با کدهای ذخیره شده اجرا خواهد کرد.
  3. کدها پس از آماده سازی در سمت سرور محتوا را در Html بارگذاری و به سمت مرورگر کاربر ارسال می‌نمایند.
  4. مرورگر پس از دریافت سند ارسال شده توسط سرور، اطلاعات را به کاربر نمایش خواهد داد.
  5. در آخرین مرحله فایل های JS با مرورگر دانلود و با اجرا شدن سایت تبدیل به یک Interactive Web می‌شود.

دریافت خدمات سئو سایت در شرکت “فناوری و هنری آن”

مزایا و معایب در روش SSR

یکی از مزایای اصلی این روش در طراحی سایت های داینامیک و متغیر است. این سبک از وب سایت‌ها را با کمک SSR می‌توان زنده و پویا طراحی نمود. محتوا در روش سیستم لود صفحات بلافاصله پس از رندر شدن در سرور به کاربر نمایش داده خواهد شد. به همین علت هر چند ممکن است سرعت رندر از دیگر روش‌ها کمتر باشد اما نتیجه نهایی با عملکرد مناسبی اجرا می‌شود. سایت های طراحی شده باید بتوانند مسیر مناسبی برای رشد سئو و بهینه سازی سایت داشته باشند. هر چه این مسیر اصولی تر باشد سرعت پیشرفت وب سایت و کسب و کار نیز بسیار بیشتر خواهد بود. در روش Server Side Rendering با رندر گرفتن در سمت سرور سازگاری خوبی با بهینه سازی موتورهای جستجو نیز دارند. یک گزینه بسیار مناسب برای سایت های مینیمال با نیاز به سئو سریع و اصولی خواهد بود.

و اما یکی از معایب اصلی در این روش نیاز به منابع سرور قوی در سایت های بزرگ و پربازدید می‌باشد. زیرا سرور تمامی عملیات را انجام داده و نیاز به قدرت پردازش بالایی خواهد داشت. UI به طور کامل دوباره بارگیری شده و حجم درخواست های سرور زیاد است. در روش SSR فرآیند کش Cache در سرور به سختی انجام می‌شود. و همچنین امنیت سرورها در سایت های مهم نیاز به دقت بالایی داشته و ساده نخواهد بود.

SSR در برنامه نویسی چیست و مزایا و معایب آن
SSR در برنامه نویسی چیست و مزایا و معایب آن

مزایا و معایب در روش رندر CSR

سیسیتم لود صفحات در مرورگر کاربر و یا CSR یکی دیگر از روش های لود شدن صفحه و نمایش خواسته کاربر در صفحه مرورگر است. در این روش فشار زیادی بر روی سرور وارد نشده و ایجاد HTML برای دریافت کدهای موردنیاز بر عهده مرورگر کاربر می‌باشد. کتابخانه های جاوا اسکریپتی و فریم ورک‌ها می‌توانند این عملیات را پیاده سازی نمایند. بهترین استفاده از روش CSR در سایت هایی است که وابستگی مستقیم به بهینه سازی سایت و سئو نداشته باشند. به طور مثال وب اپ‌ها یکی از موارد مورد استفاده در این فرآیند می‌باشند. هر چند با استفاده از ابزارهای تخصصی در این زمینه می‌توان تعاملات بسیاری را در این زمینه ایجاد نمود.

از مزایای مهم روش Client Side Rendering به صرفه بودن آن در هزینه و زمان می‌توان گفت. در این روش بر خلاف SSR، هزینه انجام شده برای سرور بسیار کمتر است. زیرا بخشی از فرایند رندرینگ توسط مرورگر کلاینت انجام خواهد گرفت. پس از اولین بارگذاری به سرعت بارگیری را انجام داده و در نتیجه سرعت دریافت جواب توسط کاربر بیشتر می‌شود. ساخت صفحاتی پویا و با فیلتر های متفاوت برای سایت های فروشگاهی بسیار ساده‌تر انجام خواهد شد. زمان بارگذاری اولیه طولانی یکی از معایب روش CSR است. هر چند پس از اولین بارگذاری سری های بعدی سرعت بیشتری را تجربه خواهید نمود. همچنین در این روش سازگاری با موتورهای بهینه سازی سئو کمتر از روش SSR است. در نتیجه زمان بیشتری برای نتیجه گیری در سئو و بهینه سازی سایت باید گذاشت.

طراحی سایت با توجه به نیازهای هر کسب و کار را به تیم “گروه فناوری و هنری” آن بسپارید.

انجام مرحله به مرحله رندر توسط Client Side Rendering

  1. درخواست کاربر توسط مرورگر وب اپلیکیشن به سرور ارسال می‌شود.
  2. شبکه تحویل محتوا با فایل هایی همچون HTML، استاتیک و Css و سایر فایل‌ها پاسخ درخواست را می‌دهد.
  3. مرورگر فایل های HTML و دیگر فایل‌های جاوا اسکریپت را دانلود کرده و در این زمان نشانه هایی از بارگذاری را در سایت به کاربر نمایش خواهد داد.
  4. پس از اتمام کامل دانلود توسط مرورگر کاربر، محتوا از طریق API با درخواست های Ajax دریافت کرده و داخل سند Html رندر می‌نماید.
  5. در آخرین مرحله محتوای رندر شده در DOM مرورگر به کاربر یعنی کلاینت نمایش داده می‌شود.
مزایا و معایب در روش رندر CSR و مقایسه آن
مزایا و معایب در روش رندر CSR و مقایسه آن

مقایسه و تفاوت های میان دو روش SSR و CSR در طراحی وب اپلیکیشن

دو روش CSR و SSR از پرکاربرد ترین روش های بارگذاری صفحات وب به شمار می‌روند. ISR و SSG نیز دو روش دیگر از رندر گرفتن در طراحی سایت بوده که کمتر استفاده می‌شوند. تجربه کاربری و یا UX سایت به مدت زمان بارگذاری صفحه توسط سایت بستگی بسیاری دارد. در این دو روش با توجه به متفاوت بودن مکان رندر گرفتن، مدت زمان استفاده شده نیز تفاوت هایی خواهد داشت. CSR زمان بارگذاری و رندر گرفتن کمتری به نسبت SSR دارد. زیرا پس از بار اول در بارگذاری های بعدی فقط بخشی از صفحه تغییر کرده و تمامی صفحه به طور کامل جایگزین نخواهد شد.

محتوای سایت شما توسط بات های موتورهای جستجو خوانده می‌شوند. متا دیتا Meta Data سایت نیز از نظر گوگل اهمیت بسیاری دارد. این اهمیت می‌توان گفت از محتوای سایت نیز بیشتر خواهد بود. در روش CSR با هر بار لود شدن دوباره متا دیتا سایت تفاوتی نکرده و فقط محتوای درون سایت تغییر می‌یابد. در نتیجه از نظر بات های گوگل ضعف هایی برای سئو سایت دیده خواهد شد. اما در فرآیند SSR هربار علاوه بر محتوای سایت، متادیتا نیز تغییر خواهد نمود. برنامه نویس ها می‌توانند با استفاده از کتابخانه و فریم ورک‌هایی همچون React Hemlet و Angular برخی از این متا دیتاها را تغییر داده تا سئو و بهنیه سازی در سایت انجام شود. Cache سایت نیز از دیگر تفاوت های مهم در مقایسه این دو فرآیند SSR و CSR است. در روش CSR کش شدن روند بهتری داشته و موجب شده تا سرعت سایت نیز بیشتر شود. و به دلیل بارگذاری مجدد در هر بار لود Cache به دست آمده در روش SSR بیشتر بوده و می‌تواند در سرعت بارگذاری سایت تاثیرگذار باشد.

برای افزایش سرعت سایت بخوانید: 10 راه افزایش سرعت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *