رنگها بر احساس افراد و تصمیمگیری آنها تأثیر میگذارند. روانشناسی رنگ میتواند به تقویت برند، تشویق فروش و حتی راهنمایی بازدیدکنندگان به سمت صفحات یا اقدامات خاص در وبسایت شما کمک کند. روانشناسی رنگها زیر شاخهای از روانشناسی رفتاری است که به مطالعه چگونگی تأثیر رنگها بر رفتار انسان میپردازد. در ادامه روانشناسی انواع رنگها را توضیح میدهیم.
رنگ قرمز
رنگ قرمز مفاهیم مثبت عشق، هیجان، حرکت، انرژی و مفاهیم منفی جنگ، خشونت و آتش را منتقل میکند. قرمز میتواند حرکات را نمایش دهد به همین دلیل در دکمهها استفاده میشود. از قرمز به عنوان رنگ برجسته برای جلب توجه به چیزی یا ایجاد هیجان استفاده میشود. همچنین میتوان از آن برای هشدار یا نشان دادن خطر استفاده کرد.
رنگ آبی
رنگ آبی میتواند مفاهیمی همچون خرد، آرامش، وفاداری و قدرت را انتقال دهد. معمولاً از رنگ آبی برای بانکها و مؤسسات استفاده میشود زیرا مفهوم اعتماد را به همراه دارد اما برای وبسایت رستورانها و مکانهای مرتبط با غذا آبی نباید استفاده شود زیرا اشتها را کور میکند. آبی روشن انرژی بخش است. بسیاری از سازمانها، از جمله فیسبوک و توییتر، از رنگ آبی استفاده میکنند، که به آنها کمک میکند هر یک یا همه ویژگیهای مهم را به کل جهان نشان دهند.
رنگ زرد
رنگ زرد در روانشناسی رنگها شایستگی، جوانی، شادابی و خوشبینی را منتقل میکند. برای انرژی بخشیدن به افراد یا ایجاد حس شادی از رنگ زرد استفاده میشود. زرد سرگرم کننده و بازیگوش است، اما باید به خاطر داشت که برای علائم هشدار دهنده نیز استفاده میشود. بهترین گزینه برای فروشگاههای آنلاینی است که محصولاتی مانند پوشاک و اسباب بازیهای کودکان را میفروشند زیرا کودکان رنگ زرد را با خورشید تطبیق میدهند و برای آنها جذاب است.
رنگ سبز
رنگ سبز نشاندهنده سرسبزی، رشد، سخاوت و باروری است. برای وبسایت های علمی، گردشگری، پزشکی، منابع انسانی و محیط زیست عالی است اما این رنگ برای کالاهای لوکس، فناوری یا محتوایی که برای دختران نوجوان طراحی میشود، مناسب نیست. سبز روز به روز محبوبتر میشود، زیرا هم ویژگیهای آرامشبخش آبی و هم اثرات انرژیبخش زرد را ارائه میدهد.
رنگ نارنجی
نارنجی به شدت با انرژی، هیجان، اشتیاق و گرما مرتبط است. این رنگ بیشتر برای کودکان جذاب است اما بزرگسالان یا آن را دوست دارند یا از آن متنفرند. نارنجی همچنین میتواند نشان دهنده پیچیدگی باشد، اما در عین حال جلب توجه کند. وبسایتهایی که میخواهند خلاقیت خود را به نمایش بگذارند اغلب رنگ نارنجی را انتخاب میکنند زیرا منحصر به فرد و هیجان انگیز است، اما همچنان رنگ گرم است.
رنگ سفید
رنگ سفید در روانشناسی رنگها مفاهیم پاکیزگی، فضیلت، شادی، صداقت و امنیت را منتقل میکند. این رنگ به دلیل ویژگیهای تمیز و براق، به طور طبیعی برای چشم انسان جذاب است، و به یکی از محبوبترین رنگها برای استفاده در طراحی وبسایت تبدیل شده است. رنگ سفید برای طراحیهایی مانند پزشکی و دندانپزشکی و همچنین سایتهایی که اقلام لوکس یا گران قیمت میفروشند مفید است.
رنگ بنفش
بنفش قدرت قرمز را با آرامش آبی ترکیب میکند که به حس تجمل سلطنتی آن کمک میکند. طبق روانشناسی رنگها بنفش نشان دهنده راز، خرد و خلاقیت است. میتوان از بنفش تیره برای ایجاد حس تجمل و ثروت استفاده کرد و برای بهار و عاشقانه از بنفش روشن استفاده کرد. این رنگ برای وب سایتی که دارای محصولات لوکس و خاص است ایده آل است. برای طراحی وبسایت طالعبینی، یوگا و محصولات زیبایی میتوان از بنفش استفاده نمود.
رنگ صورتی
صورتی نشان دهنده پیچیدگی، صداقت و عشق است و آرامشبخش است. صورتی برای محصولات زنانه یا سایتهایی با محتوایی که به طور خاص برای زنان و دختران جوان طراحی شده است عالی است. این رنگ برای افزایش احساسات سرگرم کننده و عاشقانه شناخته شده است. یادآور آدامس بادکنکی و معصومیت است.
رنگ قهوهای
قهوهای رنگی است گرم که مفهوم زمین، خاک، طبیعت و دوستی را نشان میدهد اما رنگ محبوبی نیست. این رنگ برای وبسایتهای مرتبط با غذا میتوان استفاده نمود. معمولاً برای پس زمینه بهتر است و با گرما و راحتی همراه است. سایتهایی که میخواهند تجربه و اطمینان خاطر را نشان دهند اغلب از رنگ قهوهای استفاده میکنند.
بنابراین رنگها میتوانند حال و هوای خاصی را برای وبسایت شما ایجاد کنند. اگر برداشت کاربران درست باشد، به کاربران این امکان را میدهد که بدانند سایت قابل اعتماد است و جایگاه خود را به دست آورده است.، روانشناسی رنگها را به خاطر بسپارید و بیشتر از آنها بهره ببرید. کاربرد رنگها در فرهنگهای مختلف متفاوت میشود و ممکن است آنچه را که یک فرهنگ مثبت میداند دیگری آن را منفی تلقی کند. به عنوان مثال رنگ سفید در چین برای عزاداری است و در ایران در عروسیها استفاده میشود.