الگوریتم مجموعه‌ای از دستورعمل‌ها بوده که با جزئیات و دقیق مرحله به مرحله اجرا می‌شود. تمامی الگوریتم‌ها از جمله الگوریتم های گوگل هدفی خاص را دنبال کرده و شروع و پایانی مشخص دارند. الگوریتم های گوگل به کاربران کمک کرده تا در مسیر درست به پیشرفت مورد نیاز خود در گوگل برسند. هدف اصلی سئو و بهینه سازی در گوگل و کمک به تجزیه و تحلیل وب سایت‌ها خواهد بود. تمامی اطلاعات و داده هایی که توسط کاربران و خزنده های جستجو وارد گوگل شده توسط الگوریتم ها ذخیره و طبقه بندی خواهند شد.

احتمالا تا به حال نام برخی از معروف ترین الگوریتم های گوگل همچون پاندا، پیج رنک، پنگوئن، تطابق عصبی و مرغ مگس خوار را شنیده‌اید. این الگوریتم ها برای شناسایی سایت های اسپم، محتوای مفید و یا بهبود نتایج جستجو استفاده می‌شوند. دسته اصلی الگوریتم های گوگل جزء اصلی هسته گوگل قرار دارند. الگوریتم چیست و انواع ویژگی های این الگوریتم ها را با ما در این مقاله از مجموعه “فناوری و هنری آن” بشناسید.

بررسی کامل الگوریتم های گوگل و ویژگی های هر کدام
بررسی الگوریتم های گوگل و ویژگی های هر کدام

برای سئو سایت و آشنایی با الگوریتم های گوگل با شماره تماس 09362572657 با ما در ارتباط باشید.

ویژگی ها و کارکردهای الگوریتم های گوگل

هر کدام از الگوریتم های گوگل ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. در نتیجه کارآیی متفاوتی داشته و مربوط به بخشی مختلف می‌باشند. به طور مثال الگوریتم گوگل پاندا بسیار به مهربان، آرام و کتاب خوان بودن معروف می‌باشد. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های هر الگوریتم خواهیم پرداخت. تمامی الگوریتم های گوگل بسیار ارزشمند بوده و جستجو و فعالیت در فضای مجازی را برای کاربران آسان‌تر کرده‌اند.

  • الگوریتم گوگل پاندا
  • الگوریتم گوگل پیج رنک Page Rank /Trust Rank
  • الگوریتم گوگل رنک برین Rank Brain
  • الگوریتم گوگل پنگوئن
  • الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار Hummingbird
  • الگوریتم گوگل گورخر
  • الگوریتم گوگل کبوتر و سئو محلی
  • الگوریتم  گوگل Page Layout
  • الگوریتم گوگل PayDay Loan
  • الگوریتم گوگل Page Authority
  • الگوریتم گوگل کافئین
  • الگوریتم گوگل mobilegeddon
  • الگوریتم گوگل برت
  • الگوریتم گوگل Mobile First Index
  • الگوریتم گوگل MUM
  • الگوریتم گوگل سیستم bert
  • الگوریتم گوگل تطابق عصبی neural matching
  • الگوریتم گوگل Entity
  • الگوریتم گوگل Spam detection system
  • الگوریتم گوگل رقص نتایج گوگل
  • الگوریتم گوگل Freshness
  • الگوریتم گوگل Dmca
  • الگوریتم گوگل دزدان دریایی
  • الگوریتم گوگل Site diversity
  • الگوریتم گوگل بروزرسانی venice
  • الگوریتم گوگل Payday leon
  • الگوریتم گوگل Mobile friendly update
  • الگوریتم گوگل Exact match domain
  • الگوریتم گوگل Medic و ymyl
  • الگوریتم گوگل اجبار https
  • الگوریتم گوگل تغییرات serp
  • الگوریتم گوگل Spambrain و link spam
  • الگوریتم گوگل تغییرات javascript crawling
  • الگوریتم گوگل Tf-idf
  • الگوریتم گوگل E-E-A-ET
  • الگوریتم گوگل PASSAGE RANKING
  • الگوریتم گوگل LATENT SEMANTIC INDEXING
  • الگوریتم گوگل SEMANTIC WEB , WEB 3
لیست کامل الگوریتم های گوگل
لیست کامل الگوریتم ها و کارکردهای الگوریتم گوگل

الگوریتم پاندا Panda

نام گذاری این الگوریتم برگرفته از شخصیت مهربان پاندا بوده و در سال 2011 برای اولین بار بر سر زبان‌ها افتاد. تعداد بسیار زیادی از الگوریتم های پاندا در طول روز مشغول به خواندن مقاله های درون وب سایت شما خواهند بود. کیفیت محتوا اهمیت بسیار زیادی داشته و فقط قرار دادن کلمات کلیدی در متن کافی نخواهد بود. متن مفید را از متنی بی معنا و ضعیف شناسایی کرده و از هم تشخیص خواهند داد. در گذشته سایت ها محتوای همدیگر را به راحتی کپی کرده و ارزشی برای صاحب اثر قائل نبوده‌اند. اما به مرور خزنده های الگوریتم پاندا صاحب اثر و اولین انتشار کننده را شناسایی نمود. در نتیجه کپی کاران در لیست سایت های ضعیف قرار خواهند گرفت. و به مرور از لیست جستجوی کاربران نیز حذف خواهند شد.

از متن های ناقص، کوتاه و دو سه جمله‌ای نباید استفاده نمود. زیرا از نظر این الگوریتم متن های ناقص، خلاصه شده و کوتاه نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کاربر باشد. حتی متن و محتوای خودتان را نیز نباید کپی نمایید. زیرا پاندا متوجه تکراری بودن کلمات و جمله بندی ‌ها خواهد شد. در نتیجه در صورتی که نیاز به کپی از منابع دیگری دارید حتما از دید خودتان متن جدیدی را بازنویسی نمایید. جمله بندی های مخصوص خودتان می‌تواند موجب جذابیت بیشتر متن و سایت شما نیز شود.

 الگوریتم پیج رنک PageRank

پیج رنک یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل بوده که قدمتی طولانی نیز دارد. پیچ رنک از سال 1998 موجود بوده و در رتبه بندی های سایت تاثیرگذار است. در ابتدا بر اساس بک لینک به صفحات سایت اعتبار داده و در واقع سایتی که فالو لینک های بیشتری داشته، معتبر بوده است. به مرور به لینک های داخلی، انکر تکست و … نیز پرداخته است. امروزه دقت و کارایی این الگوریتم بالاتر رفته و اهمیت nofollow بودن لینک‌ها را نیز بررسی می‌نماید.

الگوریتم رنک برین RankBrain

رنک برین در سال 2015 تولید و توسط گوگل تایید شد. رتبه بندی سایت‌ها را در دست داشته و از هوش مصنوعی نیز برخوردار می‌باشد. هدف اصلی در الگوریتم رنک برین ارائه نتایج مرتبط با سرچ کاربر می‌باشد. در نتیجه درک بهتر معنای جستجوها از اهدافی بوده که طبق آن برنامه ریزی شده است. نتایج جستجوی گذشته، رفتار کاربر در اینترنت، آنالیز داده ها و… به رنک برین کمک کرده تا در هنگام سرچ نتایجی مرتبط با نیاز کاربر ارائه نماید. اعتبار وب سایت، تعامل کاربران سایت و … نیز در رتبه بندی سایت از نظر الگوریتم رنک برین تاثیرگذار می‌باشد.

الگوریتم پنگوئن Penguin

الگوریتم پنگوئن در سال 2012 معرفی شده و از مهم ترین الگوریتم های گوگل شناخته می‌شود. این الگوریتم شبیه یک پلیس سایت های خطاکار را شناسایی و مجازات خواهد نمود. امروزه کمتر لینک های اسپم باعث آزار و اذیت کاربران گوگل می‌شوند. زیرا الگویتم هایی همچون پنگوئن تمامی این لینک های اسپم را شناسایی کرده و از بین می‌برند. لینک اسپم باعث می‌شود تا موقع جستجو و کلیک بر روی لینک به مطلب و محتوای مورد نظر خود نرسید. لینک دهی ضعیف، اسپم، محتوای بی کیفیت و استفاده بیجا از تکنیک های بهینه سازی همگی توسط الگوریتم پنگوئن قابل شناسایی خواهند بود. سایت هایی که بک لینک های اسپم را خریداری کرده دیگر در رتبه بندی بالا نخواهند رفت. برای بک لینک باید از سایت های طبیعی و معتبر استفاده نمود. تاکید بسیار این الگوریتم بر لینک دهی داخلی و خارجی طبیعی و مطابق با نیاز کاربر می‌باشد.

الگوریتم کافئین Caffeine

الگوریتم کافئین در سال 2010 به صورت رسمی راه اندازی شد. ایندکس و جستجوهای گوگل توسط این الگوریتم به روش های تازه‌تری دست یافتند. پیش از این در سایر الگوریتم های گوگل توجه بیشتر معطوف به محتواهای جدیدتر بوده است. همچنین ایندکس کردن صفحات زمان بر بوده‌اند. اما در این الگوریتم کافئین سرعت فرایند ایندکس بسیار بالا رفته است. همچنین در صورت تغییر در محتواهای قدیمی کافئین متوجه شده و به کاربران امکان دسترسی به اطلاعات به روز شده را خواهد داد. افزایش سرعت در به روزرسانی محتوا و افزایش کیفیت در جستجو از هدف های اصلی الگوریتم کافئین می‌باشد.

ویژگی های الگوریتم کافئین در گوگل
ویژگی های الگوریتم کافئین در گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird

امروزه برای سرچ در گوگل نیاز نیست تا حتما کلمات کلیدی اصلی را به کار ببرید. بسیاری از افراد با سرچ هایی عجیب و غریب نیز به هدف اصلی خود در ربات جستجو خواهند رسید. این الگوریتم در سال 2013 توسط گوگل مورد استفاده قرار گرفت. پیش از آن کاربران گوگل در هنگام سرچ و جستجو باید به طور دقیق کلمات مورد نیاز خود را تنها استفاده می‌کردند. وگرنه ممکن بود به صفحاتی اشتباه و غیرضروری راهنمایی شوند. به همین علت در تولید و نوشتن محتوا بهتر است تا علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی اصلی از مترادف و هم معنی های بسیاری نیز استفاده شود. همچنین استفاده از کلمات بی معنی و اسپم موجب جریمه و کاهش رتبه سایت خواهد شد.

تبلیغات زیاد در هر سایت و رسانه‌ای می‌تواند اعصاب کاربر و الگوریتم های گوگل را بر هم زند. در نتیجه اعتدال در ارائه تبلیغات درون سایتی بسیار مهم خواهد بود. محتوای درون مقاله و سایت خود را با تبلیغ و لینک ارائه داده شده مرتبط با موضوع بسازید. ناسازگاری درون محتوا موجب شده تا الگوریتم های گوگل بر روی سایت شما خط قرمز بکشند.

الگوریتم گورخر Zebra

این الگوریتم گوگل در سال 1998 معرفی شده و در رتبه بندی صفحات وب تخصص دارد. سایت های فروشگاهی که صفحات و لینک های اسپم بسیاری دارند توسط این الگوریتم شناسایی و حذف خواهند شد. هدف الگوریتم گورخر خریدی امن و مناسب برای کاربران آنلاین شاپ‌ها خواهد بود. این الگوریتم موجب شده تا تجارت الکترونیک پاکسازی شده و سایت های نامعتبر از نتایج جستجو حذف شوند. تبادل و احترام به نظرات کاربران، پایین آوردن نارضایتی کاربران و پشتیبانی حرفه‌ای موجب رضایت مندی این الگوریتم و بالا آمدن رتبه سایت فروشگاهی شما خواهد بود.

الگوریتم دزدان دریایی Google Pirate

الگوریتم دزدان دریایی در سال 2012 معرفی شده و هدف آن پیدا کردن سایت های کپی کننده است. سایت هایی که به نقض حقوق کپی پرداخته و موجب شده تا نارضایتی کاربران را به همراه داشته باشند. تولید محتوای اختصاصی از نظر گوگل اهمیت بسیاری داشته و موجب شده تا در رتبه بندی نیز بالا بیایید. متن، تصویر، ویدئو، انیمیشن و هر محتوای کپی شده توسط این الگوریتم قابل شناسایی و بررسی خواهد بود. در صورت کپی بودن بیش از 50 درصد سایت امکان حذف URL آن نیز خواهد بود.

الگوریتم کبوتر و سئو محلی

سئو محلی و یا الگوریتم کبوتر به کاربران کمک کرده تا بتوانند موارد مورد نیاز و جستجو خود در هر محل را بهتر پیدا نمایند. این الگوریتم در سال 2014 معرفی شده است. به طور مثال رستوران های نزدیک، پمپ بنزین و یا فروشگاه های سرچ شده در اطراف محل زندگی و یا سرکار خود را راحت‌تر پیدا خواهند نمود. برای بهتر شدن سایت باید بتوانید در سئو محلی پیشرفت کرده و نظر الگوریتم کبوتر را به خود جلب نمایید. به طور مثال اگر می‌خواهید فروشگاه اینترنتی شما در شهرستان بابلسر و شهرهای اطراف همچون فریدونکنار و بابل مشتری پیدا کند باید از کلمات کلیدی مربوط استفاده نمایید. خرید انواع مانتو در بابلسر، فروش گوشی موبایل در فریدونکنار و…

آپدیت الگوریتم های معروف همچون الگوریتم کبوتر و سئوی محلی در گوگل
آپدیت الگوریتم های معروف همچون الگوریتم کبوتر و سئوی محلی در گوگل

الگوریتم تازگی محتوا Freshness

در سال 2011 الگوریتمی جدید معرفی شد به نام الگوریتم تازگی که مختص محتواهای جدید برای کاربران است. علایق کاربران و ترندهای اینترنت هر چند وقت آپدیت می‌شود. در نتیجه محتوای آماده شده اگر مطابق علایق کاربران و جدید باشد توسط الگوریتم تازگی محتوا شناسایی می‌شود. برای پیشرفت در رتبه بندی نیاز است تا محتواهای قدیمی هر چند وقت به روز شده و بررسی شوند. این الگوریتم تازگی محتوا را با توجه به بهبود تجربه کاربران و اطلاعات جدید و به روز، در صفحات جستجو نشان خواهد داد.

الگوریتم رقص Google Dance

الگوریتم رقص گوگل در سال 2004 معرفی شده و به صورت دوره‌ای برای هر سایت فعالیت می‌کند. در واقع این الگوریتم برای دادن فرصت به هر صفحه و سایت، نتایج را در صفحه سرچ چند بار جابجا می‌کند. به روز رسانی های درون و خارج سایت و میزان رضایت کاربران توسط این الگوریتم بررسی می‌شود. مداوم بودن به روزرسانی مطالب مهم ترین قدم در جلب توجه این الگوریتم است. همچنین هر سایتی باید تلاش کند تا همیشه ارائه تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبین خود داشته باشد.

الگوریتم برت BERT

این الگوریتم به نسبت بیشتر الگوریتم های گفته شده مقداری جدیدتر بوده و در سال 2018 معرفی شده است. BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. این الگوریتم پیشرفتی در هوش مصنوعی به حساب آمده زیرا موجب شده تا گوگل بتواند ساختارهای زبانی پیچیده را بهتر درک نماید. در نتیجه در هنگام سرچ و جستجوی کاربران نتایج مفیدتری را ارائه نماید. برت به پردازش زبان عامیانه افراد در تمامی زبان های زنده دنیا پرداخته و از شبکه های عصبی استفاده می‌نماید. توانایی درک و فهم کلمات درون یک جمله را داشته و به راحتی می‌تواند بر روی حجم زیادی از داده‌های متنی تسلط داشته باشد. همچنین الگوریتم برت متوجه حروف اضافه شده و می‌تواند کلمات معنادار و بی‌معنا را از یکدیگر جدا نماید.

الگوریتم PayDay Loan

این الگوریتم برای جلوگیری از سایت هایی با محتوای مستهجن و قمار معرفی شده است. در سال 2013 بر روی کار آمده و برای از بین بردن سایت های اسپم فعالیت می‌نماید. کلمات کلیدی نامناسب عبارات ناپسند را شناسایی کرده و اسپم می‌نماید.

الگوریتم سند راهنمای ارزیاب‌های جستجو E-E-A-T

در سال 2019 الگوریتمی معرفی شده تا به صورت مستقیم بر روی تجربه Experience، تخصص Expertise، اعتبار Authoritativeness و اعتماد Trustworthiness سایت های مهم تسلط داشته باشد. سایت هایی مهم و حیاتی که با جان و مال مردم در ارتباط می‌باشند. نویسنده های محتوا از نظر تخصص و اعتبار باید سنجیده شوند. در حوزه های مالی و سلامت نقش این الگوریتم پررنگ تر خواهد بود. به طور مثال در سایت هایی تخصصی، بیمارستانی و پزشکی انتشار اطلاعات باید به درستی سنجیده شود. تا اطلاعاتی اشتباه به کاربران و افراد بیمار داده نشود. بسیاری از سایت هایی که تخصصی بر روی بورس و ارز مانور می‌دهند نیز باید دارای اطلاعاتی با تجربه و تخصصی باشند. در نتیجه سایت هایی که توانسته باشند نظر الگوریتم EEAT را به خود جلب نمایند قطعا رتبه بهتری را در جستجو خواهند داشت.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس Mobile First Index

الگوریتم موبایل فرست ایندکس نوآوری و تغییری بزرگ در رتبه بندی سایت های گوگل بوده که در سال 2015 معرفی شده است. پس از افزایش استفاده کاربران از موبایل های هوشمند نیاز به این الگوریتم احساس شده است. زیرا ارائه بهترین تجربه برای کاربران موبایل از آپدیت ها و اهداف گوگل بوده است. سایت هایی رسپانسیو یا واکنش گرا هستند می‌توانند توجه این الگوریتم را جلب کرده و رتبه بهتری دریافت نمایند.

الگوریتم MUM

در سال های جدید و با پیشرفت هوش مصنوعی، شاهد کارایی آن در الگوریتم های جدیدتر گوگل نیز خواهید بود. الگوریتم مام MUM در سال 2021 معرفی شده و به پردازش زبان طبیعی مسلط است. قابلیت انجام کارهای مختلف را به صورت همزمان دارد. می‌تواند انواع متن، عکس، صوت و ویدئو را در زبان های مختلف درک نماید. در نتیجه با این الگوریتم جستجوهای بین المللی افزایش داشته و کاربران در تمام دنیا به راحتی می‌توانند با یکدیگر از طریق محتوا در ارتباط باشند. همچنین MUM ترجمه و تحلیل داده و محتوای بسیار مفیدی نیز دارد. الگوریتم MUM که در ماه مه 2021 از سوی گوگل معرفی شد، با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی، به انجام وظایف جستجوی گوگل می‌پردازد و قابلیت انجام چندین کار به‌طور همزمان را دارا است.

الگوریتم پیج لی‌اوت Page Layout 

اولین بار در سال 2012 الگوریتم پیج لی‌اوت ارائه شده است. در نسخه اولیه از این الگوریتم از نام Top Heavy نیز استفاده شده است. پیج لی اوت با سایت هایی که در بالای سایت خود تبلیغات بسیاری را قرار می‌دهند دچار مشکل بوده است. به مرور زمان به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت فعالیت خود را انجام داده و در سال 2016 نیز آپدیتی داشته است. در آخرین آپدیت از این برنامه سایت هایی که در تبلیغات بالای صفحه خود مزاحم کاربر نشوند مشکلی نخواهند داشت. این الگوریتم به کاربران موبایل اجازه داده تا تجربه بهتری در استفاده از سایت های گوگل داشته باشند.

الگوریتم venice

در این الگوریتم آی پی و اطلاعات کاربر و لوکیشن او شناسایی می‌شود. در نتیجه با توجه به محل زندگی و اطلاعات مورد نظر نزدیک ترین نتایج بررسی شده و ارائه خواهند شد. الگوریتم ونیز در سال 2012 ارائه شده و به جستجوهای محلی، IP و موقعیت جغرافیایی توجه می‌نماید.

الگوریتم Spam Brain

یکی از الگوریتم های بسیار قوی که در حفظ سیستم امنیتی نیز تلاش می‌کند الگوریتم اسپم برین می‌باشد. این الگوریتم در سال 2018 ساخته شده و اما در سال 2022 به صورت علنی معرفی شده است. در این الگوریتم با کمک گرفتن از ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی از سایت های اسپم و تکنیک های کلاه سیاه سئو جلوگیری می‌شود. تقلب اینترنتی، فعالیت های مشکوک در حوزه سئو کلاه سیاه و عبارات هرز شناسایی شده و سایت های مورد نظر محدود خواهند شد.

الگوریتم Dmca

این الگوریتم با نام کامل Digital Millennium Copyright Act در سال 1998 ارائه شده است. هدف اصلی الگوریتم DMCA مبارزه با افراد کپی کننده می‌باشد. در واقع هدف اصلی حمایت از مالکیت معنوی آثار در فضای مجازی خواهد بود. آثاری همچون آهنگ، فیلم، نوشته، کتاب و … باید با رضایت مالک اصلی در سایت های مختلف منتشر شوند. و در صورت درخواست های مکرر مبنی بر کپی بودن سایت، توسط این الگوریتم اقدامات مورد نیاز انجام خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *